RSS

Salem – varför är jag inte där?

06 Dec

Idag ska jag kompa mina teater-estetvänner. Inte vara i Salem.
När jag tänker på det ångrar jag mig lite att jag inte är där.

Men bara lite.

För egentligen är det inte på gatan kampen bör vara, utan i debattsalarna, inför det svenska folket.
Oviljan att ta debatten från båda håll är kanske det största hotet, kanske större än nazisterna i Salem, kanske större hot än Sverigedemokraterna?

Idag ska jag spela gitarr och stampa takten med min högra fot, medan mina vänner riskerar livet när de försöker hålla takten i deras -av våld- skingrade tåg för att hålla ihop.

Och jag vet ärligt talat inte om jag skulle vilja vara där.
Jag skulle hellre vilja att de (antirasisterna) var här.
Jag kunde bjudit på te och kaka.

Jag avslutar med ett fint citat, passande nog från låten Wish you were here av Pink Floyd, till mina vänner i Salem:

”So, so you think you can tell
heaven from hell blue skies from pain
can you tell a green field from
a cold steel rail, a smile from a vail
do you think you can tell?”

– Wish you were here, Pink Floyd

 
2 kommentarer

Publicerat av på 06 december 2008 i Övrigt

 

Etiketter: , , , , ,

2 svar till “Salem – varför är jag inte där?

  1. Sanna

    08 december 2008 at 22:47

    Tack för det fina inlägget! 😀

    Sedan anser jag att kampen SKA ske både på gatorna och i debattsalarna. Gatukamp är vackert, underbart och bildar en känsla av gemenskap som jag tycker är nödvändig för att man ska orka hålla ihop även i debatterna.

    Sedan anser jag även att en stor del av debatten är felriktad. Varför diskuterar så få med sympatisörerna? Det är ju de som behöver övertygas om allas lika värde. Mer debatt med de lurade!

     
  2. Mats

    08 december 2008 at 23:04

    Visst skapar gatukampen en gemenskap, glöd och debattvilja, där håller jag med dig.

    Men jag ser ingen anledning i att slå ihjäl varandra på grund av detta.

    Demonstrationståg i all ära, men när det blir tal om Salem så blir jag bara ledsen.

    Och jag håller med dig till fullo. Debatten är felriktad. Vi måste agera, Sanna! Nu!

     

Kommentera

