RSS

Dags för demokrati i konungariket Sverige?

10 Dec

Som hängivna läsare kanske vet är monarkin inget jag vill diskutera, så istället riktar jag in mig på den katastrofala odemokratiska vågen som sköljt över Sverige.

Jag, som är en hängiven anhängare av direktdemokrati gråter varje gång jag läser eller hör om FRA, ipred eller kanske framförallt allt lissabonfördraget.

Det finns inget värre än en regering som vägrar ha folkomröstning om frågor som rör hela folket.

Men även FRAlagen. All makt utgår från folket, står det i grundlagen. Vi väljer de som ska bestämma över oss. Vi valde 349 ledamöter, men ändå kan fyra av dem bestämma hur 178 av dem ska rösta.
Frederick Federley är en symbol för demokratins påbörjade tynande. Genom att rösta tvärtemot sin egna övertygelse, och genom att följa ministerstyret (olagligt) är han och många med honom en skam för sveriges ”demokrati”. Om vi inte får en regering med fler vänsterpartister och miljöpartister är det snart kört.

En röst åt vänster är en röst för ökad direktdemokrati.
En röst åt höger är en röst för skendemokrati.

 
3 kommentarer

Publicerat av på 10 december 2008 i Övrigt

 

Etiketter: , , , , , , ,

3 svar till “Dags för demokrati i konungariket Sverige?

  1. Lullen

    10 december 2008 at 21:15

    Jag är i övrigt inget fan av Schweiz, men där röstar de om nästintill allt. Om dom ska bygga ett nytt hus i stan – ja då röstar dom (kommunalt), om dom ska inför en ny lag – ja dom röstar dom. Ska dom bygga en bro – ja dom röstar dom. Det är väl kanske lite väl överdrivet med röstandet istället, men väl värt att beundra på sitt sätt.

     
  2. Malin

    08 februari 2009 at 08:20

    Vet inte riktigt hur du fått för dig att Vänsterpartiet och Miljöpartiet skulle vara för direktdemokrati. De är naturligtvis för samma politikerstyre som alla andra partier. Om du verkligen är för direktdemokrati borde du söka dig bortanför de etablerade partierna. Varför inte ta dig en titt på Direktdemokraterna (www.direktdemokraterna.se). De strävar efter riktig direktdemokrati.

     
    • Mats

      08 februari 2009 at 11:43

      Hej Malin!
      Naturligtvis vet jag att V och mp inte förespråkar total direkt demokrati. Det jag menar är att man arbetar för fler folkomröstningar, fler folkremisser och (arbetade för) mindre blockpolitik.
      Direktdemokraterna är inte et alternativ för mig, tack.

       

Kommentera

