RSS

Bevara monarkin

15 Dec

För ett tag sedan skrev jag ett inlägg där jag sade mig inte vilja ta debatten om hurvida vi ska avskaffa monarkin eller inte.

Nu tar jag den i alla fall.

Helt ärligt vill jag inte avskaffa monarkin.
Jag är för mycket av en konservatist när det gäller sånt här, och jag vill helt enkelöt inte avskaffa mitt favoritområde.

Jag har en dröm om att vara historiker, och vad vore historieforskningen värd om vi skulle sätta punkt för en otroligt intressant del av den svenska och europeiska historien redan idag.

Plötsligt förstår jag folk som lägger ner sina röster i vissa omröstningar i riksdagen.

Jag skulle rösta nej i en folkomröstning om att avskaffa monarkin, men om jag skulle rösta alls i en riksdagsvotering (om jag skulle sitta där), det kan jag faktiskt inte svara på.

 
3 kommentarer

Publicerat av på 15 december 2008 i Övrigt

 

Etiketter: , , ,

3 svar till “Bevara monarkin

  1. Linda

    15 december 2008 at 14:13

    Jag känner likadan! :O

     
  2. Erik Josefsson - kandidat till Europaparlamentet (v)

    15 december 2008 at 17:07

    What about privatisera kungahuset?

     
  3. Mats

    15 december 2008 at 20:21

    Och hur menar du då? På vilket sätt påverkas historieforskningens värde av vilket statsskick vi har? På vilket sätt sätter en övergång till ett modernt statsskick punkt för historien? Jag är nog också i grunden konservativ, om det inte vore för att det finns så mycket elände (imperialism t.ex.) och dumheter (monarkin t.ex.) som bör avskaffas. I och för sig kan man väl behålla även dumheter av nostalgiska skäl, men monarkin är en pinsamhet och en intellektuell förolämpning.

    http://www.repf.se kan man bli medlem i Republikanska föreningen för 120 kr om året (hellere en tia i månaden än en krona på slottet).

     

Kommentera

