RSS

Verklighetsförankring hos fp är min största önskan.

17 Jan

Fredrik Malms klumpiga uttalande skakar om mig något. Jag trodde debatten låg på en annan nivå. En verklighetsgrundad sådan.

”Israels mål är inte civila palestinier utan Hamas militära anläggningar. Men också annat än militära mål har träffats, men detta är inte syftet med de israeliska attackerna. Om frågan om skadestånd ska ställas får man dra det inför Internationella brottsmålsdomstolen i Haag. Målet för den israeliska offensiven är att stoppa vapensmugglingen till Gaza. Om detta inte sker kan Hamas i framtiden förfoga över vapen som kan ödelägga israeliska städer. Det är inte särskilt långt från Gaza till Tel Aviv och Jerusalem.”
-Fredrik Malm (fp)

Att sedan hävda i samma mening att Jerusalem tillhör Israel är ju lite av ett snedsteg i sig.

Detta måste in på citatlistan på alliansfritt sverige!

 
4 kommentarer

Publicerat av på 17 januari 2009 i Övrigt

 

Etiketter: , , , , ,

4 svar till “Verklighetsförankring hos fp är min största önskan.

  1. Elinushka

    17 januari 2009 at 10:37

    SL ska den 20 Januari förlänga sitt avtal med företaget Veolia som även bygger på ockuperad mark i Palestina. Här är det moderata landstingsrådet som är ansvarig för detta:

    christer.wennerholm@politik.sll.se

    När han fick frågan om vad han tyckte om det faktum att Veolia bryter mot internationella lagar från tidningen Nya Vänsteraktuellt så viftade han bort frågan med orden att “de ska följa lagarna i Sverige,det räcker”.

    Skriv och säg vad ni tycker! eller så kan ni kan kopiera ett mail jag skrivit och skicka till honom:

    Jag skriver till dig angående Veolias nya avtal. Veolia är ett företag som sköter drift och underhåll av en spårväg som byggs på ockuperad mark i Jerusalem och leder till en illegal israelisk bosättning på ockuperad palestinsk mark.

    Jag vill påminna dig om att enligt internationell rätt är det förbjudet för ockupationsmakten att bygga infrastruktur på ockuperade områden.
    SL har anslutit sig till FN:s Global Compact vilket innebär att man har förbundit sig att respektera de mänskliga rättigheterna.
    Jag och många med mig, har svårt att se hur det går ihop med Veolias verksamhet på ockuperad mark.

    Som svensk skattebetalare har vill jag inte bidra till ett företag som aktivt begår brott mot internationell rätt.

    Kommer du att ta detta i beaktande den 20 januari då Veolia ska få sitt avtal med Stockholms lokaltrafik förlängt på SL:s styrelsemöte?
    Eftersom detta kontrakt ger Veolia 35 miljarder kronor av oss skattebetalarnas pengar anser jag att du bör undersöka hur opinionen egentligen ser ut för att stödja en verksamhet som bryter mot internationell lag och utövar förtryck mot den palestinska befolkningen.

    Jag ser fram emot ditt svar.

    Vänliga hälsningar,

     
  2. Linda

    17 januari 2009 at 10:47

    Pppft! Han han inte ha sett på nyheterna … :O Sen undrar jag varför man inte kan kriga som på den gamla goda tiden, INNAN första världskriget? Soldater mot soldater och ingen kom ens på tanken på att skjuta på civila.

     
  3. Mats

    17 januari 2009 at 11:22

    Jag håller med dig, Lullen!

    Svärd är coolare än himla stridsvagn från Övik. 😦

     

Kommentera

