RSS

Fildelning – demokrati för artister

28 Mar

Varför går Caroline af Ugglas till final i melodifestivalen?

Varför ökar besöksstatistiken på konserter och festivaler?

Varför ökar försäljningen av merchandise?

Varför ökar antalet festivaler?

Fildelning, mina vänner!

Jag skulle vilja säga att fildelning är att demokratisera ett sedan länge förtryckt yrke, nämligen kulturskaparyrket.
Genom att man får välja och vraka på precis vad man vill lyssna på blir folk mer och mer kräsna, och köper inte längre den massproducerade och av Björkman utvalda skiten som slängs upp på den rosa fjollscenen. Därför gick Caroline af Ugglas vidare. Inte för att flest gillar henne, utan för att hon har en riktig, sann publik, istället för de slentrianröstande 40-åriga kvinnorna.

I och med att man får ta del av mer musik hittar man även fler favoriter, och därför finns det fler band man vill se. Förr fanns det kanske två artister man ville se på Hultsfred, medan det numera finns kanske tio.
När man förut hade sina favoriter på rixfm visste man inte vilka band det var som kom till den lokala livemusikföreningen eller puben, medan man nu har möjlighet att ta del av artisterna genom fildelning innan de kommer till stan, innan de blir kända.

Fler besökare på en konsert ger också mer försäljning av merchandise, men också en större vilja att köpa merch från besökarna. Genom att ha upptäckt bandet själv känns det coolare att ha plattan, t-shirten eller pins. Man vill helt enkelt bidra till att det går bra för bandet.

Att antalet festivaler ökar är en direkt följd av ett ökat utbud. Idag arrangerar man inte festivaler för allmänheten och drar dit ”artister som allmänheten gillar”, för något sådant finns inte idag.
Ska man bygga en festival måste man ha mångfald, eftersom den kräsna publiken inge längre går på Per Gessle bara för att han gått på radio. Punk, pop, metal, singer/songwriter osv. är ett måste för att en festival ska gå runt, vilket är närmast en omöjlighet såvida man inte har 20 scener. Istället har festivalerna blivit tvugna att ha en viss inriktning, för att locka en viss publik.
Men den största anledningen till att festivaler blivit vanliga är helt enkelt för att de sanna musikerna kommit fram. De som både skapar och framför sin egen musik kan komma fram utan att ligga med Bert Karlsson. På så sätt skapas en lust hos publiken att se sina artister (se långt ovan), och man kan faktiskt gå runt även som liten förening. Man behöver inte betala 100 000 för att ett band som folk gillar ska komma hit.

Helt enkelt: de sanna musikerna tjänar på fildelning, arrangörerna tjänar på det, publiken tjänar på det. Vad i helvete är problemet!?

Enligt sr.se:
Säljer artisten en skiva tjänar hon 10% av det. (Ungefär på ett stort skivbolag)
Spelar artisten live tjänar hon 40% av gaget. (Ungefär på ett medel bokningsbolag)

En rad artister och skådespelare skrev under ett debattinlägg på aftonbladet där man kallade det ”odemokratiskt” att fildela.
Hur kan det vara odemokratiskt att få ta del av ett verk, skapat för att folk ska få höra det?
Hur kan det vara demokratiskt att ett skivbolag ska tjäna pengar på att hålla undan musiker från folket?

 
1 kommentar

Publicerat av på 28 mars 2009 i Övrigt

 

Etiketter: , ,

Ett svar till “Fildelning – demokrati för artister

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s