RSS

Min pinsamma(?) royalism

24 Jul

Jag kopierar in en kommentar som jag just skrev på min väns blogg ang. kungen och monarkin.

* Pengarna.
Alla medlemmar i kungafamiljen är anställda på livstid 24 timmar per dygn för att främja sveriges intressen utomland. De får lön (som iofs är för hög) för det. Den lönen ska gå till allt som hör till en diplomat: Utbildning (utomlands om det krävs), bostad till alla, resor, gåvor till alla diplomater som de får besök av eller besöker själva, sekreterare och medhjälpare osv.

* Demokratin.
I demokratiska processer blir det alltid en politisk fråga. Vi väljer den som tycker som jag. Problemet är att det finns så många som inte håller med. Grejen med att kungen ”inte får ha åsikter” är inte att han ska låta bli att tycka, utan att han inte får uttrycka sina åsikter offentligt, eftersom hans arbetsuppgift är att uttrycka hela sveriges intressen. Riket Sverige. Låt oss säga att Maud Olofsson skulle bli framröstad som monark. Hon har, enligt synovate, ”medel till högt förtroende” av ca 52% av befolkningen. Resten har ”inget eller litet” förtroende. Hon skulle driva politiska frågor som de som stödjer henne vill att hon ska driva, medan resten skulle bli utan. En monark utan anhängare och motståndare är som kultur utan sponsor och sura kommuntanter: den fria monarken gör den bästa diplomatin, medan de fria skaparna gör den bästa kulturen.

* Symbolvärde och historievärde.
När tsunamivågen lamställde landet var det varken statsminister Persson eller oppositionsledare Reinfeldt som talade lugnande till folket, utan det var kungen. (”Jag önskar att jag kunde, som kungarna i sagorna…”) Kungen har som uppgift att ta hand om folket när det behövs, utan vinst i opinion eller ekonomi. Samtidigt besitter kungen den enda riktiga kanalen till vår gamla historia. Precis som det beskrivs i blogginlägget finns det flera hundra slott och borgar i sverige, varav de flesta ägs och förvaltas av statens fastighetsverk och kungen har tillgång till sexton, vilket är relativt naturligt då det kommer flera hundra diplomater på besök i sverige årligen och dessa bör, för sveriges bästa, kunna behandlas med respekt och få i lugn och ro i ett vackert landskap få se Sverige ur sina bästa sidor.

* Min poäng…
…är att kungen har ett oförtjänt dåligt rykte. Visst gör han bort sig ibland, men det gör alla. Jag ville bara förklara min synpunkt på monarkin. Tack för mig. Adjö!

 
2 kommentarer

Publicerat av på 24 juli 2009 i Övrigt

 

Etiketter: , , , , , ,

2 svar till “Min pinsamma(?) royalism

Kommentera

