RSS

Besök i Mössebergskyrkan

01 Nov

Igår skulle jag gå till kyrkan, var det bestämt. Den huvudsakliga kyrkan i Falköping stad har sina äldsta delar från 1100-talet, så det kändes kanoners. Men eftersom jag kom hem vid två-tiden på fredagsnatten efter göteborgs-bravaderna och kom inte i säng förrän tre-halv fyra, blev det uppskjutet till söndagen. Dessvärre upptäckte jag att den mer nybyggda kyrkan skulle användas, så jag orkade inte riktigt kliva upp i tid. Det kändes dock fel, så jag surfade min väg till Falköping församlings hemsida och upptäckte att de skulle ha en gudstjänst med temat ”Musik som tröst”. Tyvärr var det i en sextiotalskyrka, men det fick väl duga.

Väl på plats satte jag mig i en bänk och började njuta av musiken. Det var tre anställda musiker på plats: En körledare/pianist/kantor, en bassist och en flöjtist/gitarrist. Den förstnämnda var nog lite övertaggad och försökte lite för mycket ofta, men körerna var jättebra! Det kändes så fint att det, trots det så seriösa intrycket, gavs mycket utrymme för barnkören. Alla ska med, liksom. De sjöng de psalmerna som jag är van vid att ungdomar i Härnösand stift sjunger: Glory och Du omsluter mig.

Prästen var väldigt poetiskt lagd och hade mycket inlevelse. Däremot var ljudet dåligt och han pratade ganska sluddrigt, så jag hörde tyvärr inte allt han sa.

På det stora hela en väldigt trevlig kväll i en ganska kal, men mysig kyrka.

 
1 kommentar

Publicerat av på 01 november 2009 i Uncategorized

 

Ett svar till “Besök i Mössebergskyrkan

  1. Linda

    01 november 2009 at 21:10

    Najs! Du får gå till den gamla kyrkan nån annan dag! Sådana brukar ju ofta användas till lite mysigare gudstjänster eller andakter så det blir nog kanoners en annan gång också 🙂
    Du får komma till vår kyrka nån gång när du är hemma (jul kanske?) och träffa vår nya organist Tommy. Han är jättebra 🙂

     

Kommentera

