RSS

Ett centerparti i kris

17 Nov

Vårt kära bondeförbund, tillika mitt gamla hemparti, går med stormsteg mot partipolitikens avgrund, fyraprocentspärren. Personligen har jag faktiskt inte längre något emot det. Jag är emot att man pekar ut partier och säger att man vill att de ska åka ur riksdagen eller aldrig komma in (gäller inte sd, utan enbart demokratiska partier), eftersom jag menar att en demokratisk parlamentarism förutsätter att man har så många åsikter som möjligt representerade i riksdagen. Här har centern en rad problem. Man är inte längre ett parti med åsikter, utan mest bara en jäkla cirkus. Jag radar upp några saker här:

* Centerpartiet har tappat all mark inom integritet och liberalism iom ipred och fra, man har tappat all mark i miljöfrågorna iom regeringens miljöfiaskon och man har tappat mark i EU-frågor iom sitt fiasko i EU-parlamentsvalet.

* Partiledare Maud Olofsson har gjort bort sig big time de senaste dagarna genom att ljuga, mörka och svamla gällande Vattenfall.

* Flera medlemmar har aktivt drivit sd’s frågor inom sitt eget parti genom bloggar och motioner.

* Centerpartiets tidigare favoritfrågor behandlas idag med mycket mer seriöst inom andra partier, landsbygdsfrågor inom (v), miljöfrågor naturligtvis inom (mp) och allmänborgerligheten inom (fp)

* Flera medlemmar (inkl. ungdomsförbundet) har också ifrågasatt sexköpslagen med argumentet att en flerdubbling av sexköp gör att färre kvinnor utnyttjas.

* Man har tagit flera steg bort från sin självständighet inom bla. kärnkraften, skatterna och EU/EMU.

* Man har till sist själva upptäckt det onödiga i att finnas till när man ändå inte längre tycker någonting (alternativt tycker allt) och föreslagit en sammanslagning med ett annat allmänborgerligt parti.

Centerpartiet är numera ett totalt värdelöst parti och får stå som en symbol för faran med blockpolitiken. Man suktar efter väljare lika desperat som muf suktar efter medlemmar, dvs att inte ha någon åsikt alls, så när någon kommer med en konkret åsikt kan man säga att man håller med.

Tyvärr (för deras skull) håller det inte. Ingen vill rösta på ett parti utan åsikter.

 
1 kommentar

Publicerat av på 17 november 2009 i Krönikor, Sverigedemokraterna, Valet 2010

 

Etiketter: , , , , , , , , , ,

Ett svar till “Ett centerparti i kris

  1. Lennart Sjöberg

    30 november 2009 at 21:53

    Jag jobbade för många år sedan ofta ihop med vänsterpartister. Eftersom vi fikade ihop och så vidare så blev vi ju ganska bekanta. Jag fick för mig att i Norrland fanns det en viss förståelse mellan våra partier på den tiden.
    Just nu är Centern väldigt hårt uppbundet till att vara liberalt vilket förvånar mig en smula. Samtidigt vet jag att ni har genomgått diverse förändringar. Det skulle vara kul att ha en debatt med er nån gång och se om vi har några gemensamma ståndpunkter.

    Det har ju runnit mycket vatten i ån sen den gängse bilden av våra partier och vad vi står för grundades.

    Blocken gör ju sitt till – men inget varar ju för evigt…

    För några år sedan läste jag om hur man i gamla dagar slog sig för bröstet vilket betyder ”i denna fråga är vi eniga” men blockpolitiken som förs idag lägger många hinder för bildandet av majoriteter. Men jag tyckte att det lät trevligt på nåt sätt!
    Idag är det oftast majoriteter inom ett block som bestämmer även om de inte är en absolut majoritet bland valmanskåren.

     

Kommentera

