RSS

En symbol för centerpartiets misslyckande

20 Nov

När jag nyss för en gångs skull kollade på en av reklamerna på facebook blev jag rätt äcklad. En person gjorde reklam för sig själv. ”En riksdagskandidat som är emot FRA” löd reklamen. Det visade sig att det var en centerpartist vid namn Oscar Fredriksson som ville komma in i riksdagen.

Här finns ett tydligt problem. Han är centerpartist och har som sin första prioritet intergritetsfrågorna. Genom att rikta sig till ungdomar och visa upp en ung, fräsch kille som poserar i snygga solbrillor och på köpet är emot FRA, IPRED och datalagring i allmänhet vill man locka unga väljare för att komma över strecket.

Men tror ni man kommer att ångra sig bara för att man har en kille som tycker någonting? Naturligtvis inte.
Hur kan man annars sätta en kille som inte tycker som partiet gör i en väldigt vital fråga så högt upp på listan?

En lista för att visa det ironiska i hans kandidatur:

* Hans twitteradress: http://twitter.com/integritet

* Ett blogginlägg som ska försöka övertyga läsarna/eventuella väljare att det är vattenfalls fel att Maud Olofsson ljög, ljög och sen ljög igen för att senare ångra sig, men ändå hävda att hon stog för vartenda ord. Han menar att Vattenfall helt enkelt har fel ansvarig ägare, vilken ironiskt nog är Maud & co.

* Ett vallöfte han ger är att sänka arbetsgivaravgifterna för företag med färre än tio anställda. Även detta tvärt emot vad sittande regering har gjort.

* Förutom ovanstående skriver han inte om något annat än integritet. I sin tur skriver han samma sak om och om igen, exakt samma formuleringar i två punkter, varje gång integritet kommer på tal. Copy-paste med andra ord. [länk till hans blogg]

Jag ser det hela som ytterligare en del av centerns alltmer desperata valfjäsk-fars.

Snälla, ge er någon gång!

PS. Josefin Strömberg, lokal muf-ordförande i Örnsköldsvik, har tillsammans med sin vän Anton en riktigt intressant diskussion om kultur på sin blogg. DS.

 
4 kommentarer

Publicerat av på 20 november 2009 i Valet 2010

 

Etiketter: , , , , , , , , ,

4 svar till “En symbol för centerpartiets misslyckande

  1. Oscar Fredriksson

    20 november 2009 at 13:05

    Tack för din kommentar,

    som replik kan jag kanske få ställa frågan om du anser dig vara kommunist eller tillhör den mer liberala vänsterfalangen inom vänsterpartiet?

    Sedan undrar jag vad du själv gjort för att hindra FRA-lagen etc.

    Bästa hälsningar
    /Oscar

     
    • Mats

      20 november 2009 at 15:15

      Jaadu, Oscar, tack för DIN kommentar. Det skulle vara ännu trevligare om du kunde bemöta kritiken.

      Men som svar på fråga ett är jag nog ganska mitt i partiet på en höger-vänsterskala. Någon viss kommunistisk eller liberal falang tycker jag mig ärligt talat inte se, så där måste jag nog göra dig besviken.

      Vad jag själv gjort? Jo, INNAN omröstningarna (FRA, IPRED och lissabonfördraget) i riksdagen förde jag dialog med enskilda socialdemokratiska ledamöter för att få de att inse vad det var de skulle rösta om och inse att en nejröst var det rätta. Vissa valde att efter dialogen med oss vänstersyskon att lägga ner sina röster för att marginalisera något.

      Sen är faktiskt debatten som vi politiskt intresserade, både du och jag, för med våra vänner och bekanta och random människor vi stöter på, kanske den viktigaste. Det är trots allt så man når ut med sitt budskap till de som verkligen spelar någon roll i samhället – de som inte har rösträtt i plenisalen.

      Vad gjorde du själv?

       
  2. Oscar Fredriksson

    20 november 2009 at 16:03

    Tack för bra svar,

    Jag tror inte att vi kommer att kunna enas i ideologiska frågor kring statligt ägande och skatter/arbetsgivaravgifter etc.

    En fråga där vi dock kan vara överens är kanske integritetsfrågorna. Här riskerar vänsterpartiet att bli överkörda av sossarna på samma sätt som jag upplever att vi blivit överkörda av moderaterna i denna fråga. Det kan därför finnas en anledning att inte göra blockpolitik av integritetsfrågorna utan istället bygga upp ett samarbete mellan ledamöter oberoende av partitillhörighet. Det finns tydliga integritetsvänner inom samtliga partier och tillsammans kan detta bli en avgörande kraft under kommande mandatperiod.

    Jag och många med mig har under flera år – och inte minst inför valet 2006 drivit integitetsfrågorna mycket starkt inom Centerpartiet. Även efter de beslut som fattas finns en stark opinion inom partiet i dessa frågor och min riksdagskandidatuer är ett sätt att kanalisera detta engagemang.

     
    • Mats

      20 november 2009 at 16:46

      Absolut! Inom integritetsfrågorna är vi överens! Blockgränser är för övrigt något jag avskyr (har tidigare varit aktiv centersympatisör), men mitt inlägg handlade ju om just detta: Centerpartiet misslyckas om och om igen med sin politik. Om du läser inlägget jag skrev innan detta kanske du får en djupare förståelse för min åsikt.

      Jag menar att du som person har mer centeråsikter än vad partiet i helhet har idag, just på grund av det du säger: Ni blir överkörda. Problemet är att ni accepterar det. Istället för att säga (som de rödgröna gör) ”okej, i följande frågor kommer vi överens om hur vi ska rösta, men i övriga frågor gör vi hur fan vi vill” ändrar ni er politik i grunden för att göra moderaterna nöjda. Alliansen är inte längre ett samarbete för kompromisser och överenskommelser, utan en långdragen limbodans där Reinfeldt håller i ribban och Maud Olofsson vinner på walk over.

      Tyvärr, måste jag tillägga. Centerpartiet har tidigare varit det minst dåliga partiet inom borgerligheten, men nu vet jag inte längre.

       

Kommentera

