RSS

Snökaos och lektion om versaillesfreden.

15 Dec

Hej. Idag gick jag till skolan för att ha VFU och njöt i fulla drag av att det faktiskt snöade. Samma visa på hemvägen. Det känns bra att det snöar innan vi åker. När jag sedan läste huvudnyheten på aftonbladet gick en del av mina fördomar om sörlänning i uppfyllelse. ”Snöoväder” och ”snökaos” var det tydligen i hela södra Sverige.

Till saken hör att vi bor precis där all nederbörd hamnar, när det kommer från atlanten och nordhavet. Den allra första nederbörden faller runt Borås, sen drar det in mot oss. Men idag var det tydligen snökaos i hela södra sverige. Västra Götalandspolisen sa att ”det är kaotiskt på vägen.” Vardå? undrar jag. Inte här i alla fall. En snabb titt på smhi’s hemsida visar dock att det är under en decimeter snödjup ända upp till Hudiksvall, hur mycket skulle det egentligen kunna ställa till med? Äsch, vilka dåliga bilförare det måste finnas här, i så fall. Undra hur de skulle klara vintern i Rössjö?

Hur som helst höll jag en ny lektion idag. Visst har jag hjälpt elever, tagit närvaro och varit stand-in för LG en massa gånger. Till och med haft genomgångar. Men det här var första gången jag skulle dra igenom någonting som skulle dyka upp på provet. Det var en RIKTIG del av deras undervisning.

…och visst gick det. En fråga kunde jag dock inte svaret på, men jag drog en liten gissning som bekräftades av LG. (Varför Nationernas Förbund inte kunde fungera utan USA) Power point is the shit på Kyrkerörskolan.

Jaja, nu ska jag väl gömma mig för de gigantiska mängder snö som snart letat sig upp emot tio centimetersstrecket…

Hare bra!

 
2 kommentarer

Publicerat av på 15 december 2009 i Uncategorized

 

2 svar till “Snökaos och lektion om versaillesfreden.

  1. marie

    15 december 2009 at 15:22

    Haha! tänk på alla taxar med korta med som ska ut på promenix :p

     
  2. Linda

    15 december 2009 at 18:28

    Hahahaha snökaos, ja… idag fick vi kanske två dm snö bara under dagen så Erik fick skotta fram bilen, men inte tusan är det någon kaos här inte?! Fattar inte varför det plötsligt blir så svårt att köra söderut när man får 2 cm snö? Har de inte vinterdäcken på? Blir de bländade av det vita?
    Vad skiljer oss norrlänningar från sörlänningarna, vi alla har väl snö varje vinter?

    Som en gubbe sa på radion idag: ”Dra in körkortet för alla som är rädda att köra i snö, de är en trafikfara!”

     

Kommentera

