RSS

Sverigedemokraterna i Falköping har existenskris

30 Jan

I valet 2006 röstades Sverigedemokraterna in till kommunfullmäktige i Falköping. De två männen som blev inröstade och tilldelade varsitt mandat insåg det omöjliga i att försöka bedriva politik utan att ha några åsikter i 99% av frågorna som tas upp, de skrev heller inga motioner och slutligen dök de aldrig upp. De startade ett nytt parti kallat ”Falköpings framtid” och blev alltså politiska vildar, men gav upp även det, sket i allt och har nu inte närvarat på ett möte på åtskilliga månader. Tomma stolar alltså.

Nu vill Sverigedemokraterna ha partistöd från kommunen, skriver Falköpings tidning (som tyvärr inte har något nätupplaga). Trots att de inte har några ledamöter, aktiva medlemmar i kommunen eller ens någon partiförening som kan ta emot stödet vill man ha pengar för ”sin politiska aktivitet”, dvs. ingenting.

Här ser man ganska tydligt vad Sverigedemokraterna är ute efter. Deras inröstade ledamöter har inte lyft ett finger och till slut hoppat av och ändå vill man ha pengar ”för sin politiska gärning”. Pengar som med största sannolikhet skulle gå rakt in i propagandamaskinen och försöka ta sd över fyraprocentsspärren. På ett amatörmässigt sätt försöker man bluffa till sig pengar genom att leka dumma och låtsas som att det regnar. Den gubben går man inte på.

Naturligtvis ska man inte få partistöd när partiföreningen inte ens existerar, anser jag.

 
 

Etiketter: , ,

18 svar till “Sverigedemokraterna i Falköping har existenskris

  1. Patrik Ohlsson

    31 januari 2010 at 01:59

    Sakta i backarna… vad har du för belägg för att SD inte skulle ha någon partiförening i Falköping? Vad vet du överhuvudtaget om vad partiet centralt har försökt och inte försökt? Och vad gäller att få ”någon” att gå på fullmäktigemöten, så är det helt enkelt inte så det fungerar.

    Om ett parti får t.ex. 2 mandat i ett kommunval, så är de reserverade för 2 specifika personer, jämte 2 personer som får gå in som ersättare vid behov (förutsatt att såpass många kandidater finns att ersättare kan utses). Avgår dessa, vilket skedde i Falköping, så kan de antingen fortsätta som politiska vildar (vilket tyvärr är tillåtet och då kan partiet inte göra ett dyft förrän nästa kommunval), eller avgå helt. I det senare fallet är det länsstyrelsens uppgift att utse nya fullmäktigeledamöter, och då måste de se till förra kommunvalets valsedel för det partiet. Finns inte fler namn på den valsedeln, så kan ingen utses. Om nya partiaktiva tillkommer så får de snällt vänta till nästa kommunval för att kunna bli invalda. Partiet centralt kan hjälpa till att bedriva kampanjer inför valen, men det är upp till kommunens invånare att engagera sig i partiernas kommunval.

    Personligen tycker jag partistöd skall grundas på resultatet i allmänna val, och det kommer jag stå fast vid även den dag andra partier har av kandidatbrist men ev. röstas in i alla fall. I den mån partistödet ska grundas på närvaro, så bör avdrag ske även vid vakanser, d.v.s. tomma stolar trots att kandidater finns. Det är en vanlig företeelse i flera kommuner jag känner till, och det är de gamla partierna som oftast syndar.

    Partistöd till propagandamaskineri… ja, det är väl det alla partiers partistöd går till? Vänder du dig emot det även när det gäller de gamla partierna?

     
  2. Linda

    31 januari 2010 at 02:36

    Alltså dom får inga pengar? (det blev lite oklart i inlägget huruvida det var din åsikt eller kommunens åsikt att de inte ska få pengar).

     
  3. ungen

    31 januari 2010 at 13:17

    Som sagt utgår jag från vad FT har skrivit om det hela. Eftersom inget årsmöte hölls förra året finns det ingen förening som kan ta emot pengarna. Ang. huruvida någon försökt eller inte har du rätt i att jag faktiskt inte vet så mycket om, det var väl snarare ett antagande.
    Men enligt din kommentar verkar du tro att det är omöjligt att fylla ut de tomma stolarna. Naturligtvis är det inte så, fråga bara de andra som stod på listorna runt om i landet.

    Sen frågar du var partistödet brukar gå till. Ja, pengarna ska gå till den lokala partiföreningen och brukar täcka kostnader som lokaler, resor, mat/fika på möten och slutligen täcka stora delar av valbudgeten. Läggs föreningen ner betalas pengarna naturligtvis inte ut. Samma sak händer om en teaterförening eller en idrottsförening läggs ner. Inte heller då går pengarna till en riksorganisation utan fyller kommunens hål i budgeten. Även mp råkade ut för detta för några år sedan och samma regler gällde dem, med skillnaden att partiet centralt inte hängde som gamar över partistödet utan accepterade att regler är regler.

     
  4. ungen

    31 januari 2010 at 13:18

    Ja, Lullen jag menade att de inte ska ha några pengar. 🙂

     
  5. Patrik Ohlsson

    31 januari 2010 at 14:17

    Enligt SD’s stadgar ansvarar distriktet om kommunförening saknas, så det finns definitivt möjligheter att ta hand om pengarna på ett ordnat sätt till favör för fortsatta satsningar i Falköping – pengar som givetvis kan användas just för kampanjer att hitta förtroendevalda inför kommande kommunval, om det saknats under innevarande mandatperiod. Ett mer demokratistärkande sätt att använda ett kommunalt partistöd på har iaf jag svårt att finna.

    ”Ang. huruvida någon försökt eller inte har du rätt i att jag faktiskt inte vet så mycket om, det var väl snarare ett antagande.”

    Hur ska någon kunna lita på vad du skriver om du uttrycker dina antaganden som om de vore fakta?

    ”Men enligt din kommentar verkar du tro att det är omöjligt att fylla ut de tomma stolarna. ”

    Oj, vilken tolkning! I min kommun är det f.ö. inte SD utan V som saknar kandidater inför höstens val. Men de saknar iofs väljare också, så det blir nog inget problem av nämnd sort.

    ”fråga bara de andra som stod på listorna ”

    Jag stod själv på en kommunvalsedel och blev invald, och jag ställer självklart upp igen för SD och för demokratin i höstens val.

    Partipengar kan bl.a. gå till det du skriver, men även till att bygga upp och stärka kommunföreningar. I de fall väljarna finns men det är svårt att hitta aktiva, är det svårt att hitta lämpligare sätt att lägga pengarna på än lokala kampanjer för att öka antalet aktiva. Finns ännu ingen kommunförening som kan göra det jobbet, så är det rimligen distriktet som får ta initiativet.

    Ps. Ang. ditt senaste inlägg: Anser du att lagen skall gälla lika för alla partier när kommunala kandidater inte är på plats, eller att just SD skall särbehandlas?

     
  6. ungen

    31 januari 2010 at 14:45

    Kommunen skiter väl i vad det står i partiets stadgar. De regler som tagits fram i demokratisk ordning är de som gäller. Finns det ingen partiförening kan inte partiföreningen få pengar. Sd fick ett förtroendeuppdrag och för förtroendeuppdrag får man pengar. När man inte uppfyller förtroendeuppdraget får man inga pengar.

    Jag har dementerat det jag inte hade täckning för. Dessutom råder jag dig att köpa FT så att du kan läsa själv, om du inte anser dig kunna lita på mitt korta referat.

    Sen anser jag, som jag redan sagt, att samma regler ska gälla alla partier, även (v) om samma sak händer oss. Alla ska följa reglerna, så även sd. Nu när ni uppenbarligen inte gillar reglerna får ni väl försöka få majoritet för att ändra dem.

     
  7. Linda

    31 januari 2010 at 19:19

    Ungen – och samma sak gäller Svenska kyrkans unga´s lokalavdelningar 😉

     
    • ungen

      31 januari 2010 at 19:36

      Haha! Hoppas (inte?) att Gabriel Fjellander hittar hit! 😉

       
      • Gabriel Fjellander

        27 september 2010 at 22:02

        Jaså? 😉

         
  8. Patrik Ohlsson

    31 januari 2010 at 22:27

    Nej det är kritiskt väsentligt vad som står i partiets stadgar om dess organisation, men givetvis måste kommunen säkert veta att partistadgarna också är implementerade så att ett överordnat distrikt verkligen finns (vilket det gör) och kan ta emot partistöd. Såvida inte tillhörande kommunförening hunnit bildas under mandatperioden förstås, för då är det de som skall ha pengarna.

    Jo jag har förstått att du inte tycker partistöd skall vara kopplat till väljarnas vilja i demokratiska val. Och jag tycker tvärtom. Jag tror alla förstått våra resp. ståndpunkter.

    Du säger dig vilja att alla partier skall behandlas lika. Eftersom du anser att närvaron skall avgöra partistödet, så upprepar jag min fråga om det innebär att du menar att även t.ex. de nuvarande riksdagspartierna skall straffas med ekonomiskt avdrag på partistödet, när de har vakanser i kommunfullmäktige trots att de har folk för uppdragen?

     
  9. ungen

    31 januari 2010 at 23:37

    Varför skulle man inte följa en demokratisk lag när det finns en sån? Den säger att partiföreningen ska ha pengar om de finns i kommunfullmäktige. Avsäger de sig uppdraget får de inga pengar. Finns inte partiföreningen får de inga pengar.

    Men om ledamöterna nu skiter i att de blivit invalda, ska de ha folkets pengar (skattepengar) trots att de inte uppfyller det demokratiska uppdraget de fått?

    För fjärde gången svarar jag på din sista fråga: ja! Sd ska INTE behandlas annorlunda än de andra partierna.

     
  10. Patrik Ohlsson

    01 februari 2010 at 12:09

    Jaha, då kan du ju visa var lagen finns som säger att kommunalt partistöd skulle vara kopplat till partiets närvaro. Det finns nämligen ingen.

    Kommunallagen beskriver att partistöd får ges till partier representerade i ett kommunfullmäktige. Även tomma stolar innebär representation, för om kandidater saknas så ska partiet representeras av just det antal tomma stolar som behövs för att motsvara partiets vunna mandat i föregående kommunval. Hade lagen däremot varit sådan att representationen upphört för det parti som saknat ledamöter, så att andra partier fått ta över det partiets platser, ja DÅ hade partiet inte längre varit representerat. Men så fungerar det inte.

    Det är aldrig ledamöterna som får partipengarna, hoppas verkligen inte det är så ni använder skattemedlen i V? De som hoppat av ett parti får inte ens administrera partistödet, om så de sitter kvar som vildar i kommunfullmäktige.

    För fjärde (?) gången svarar du inte på min fråga. Den frågan har inte med jämlikhet mellan partierna att göra, utan med hur en viss situation skall hanteras vad gäller partibidragen.

     
  11. ungen

    01 februari 2010 at 12:29

    Nu missuppfattar du mig medvetet. Jag pratar om att den förening som inte finns inte kan ta emot några pengar. Skulle kommunen då ge pengarna till en annan förening är det någonting i stil med förskingring.

    Den summa du tänker på är snarare arvode. Den går (och bör gå) till ledamöterna själva. Partistödet går till partiföreningen, men bara om det finns en partiförening.

    Din fråga var om alla partier ska vara lika i lagen och mitt svar var ja. Har du fler frågor får du väldigt gärna ställa dem.

     
    • ungen

      01 februari 2010 at 12:57

      https://lagen.nu/1991:900

      I och med att ni sa ifrån er era platser så kan ni, enligt lagen, högst få partistöd ett år i efterhand. Nu har det gått mer än ett år och det finns ingen partiförening som kan ta emot pengarna hur som helst.

       
  12. Patrik Ohlsson

    01 februari 2010 at 21:50

    Först måste jag åter påminna dig om att du inte har en aning om ifall SD har en kommunförening i Falköping eller inte. Allt du vet är att SD har 2 obesatta mandat och att nån blaska levererat påståenden som inte kan bekräftas.

    Ang. din förvirring om arvoden/partistöd:
    Arvoden är personliga. Det går därför inte att betala arvoden till ett partis ledamöter, om dessa ledamöter saknas.
    Partistöd är opersonligt och avsett för partiets verksamhet i kommunen. Därför kan detta utan problem betalas ut just för partiets verksamhet i kommunen. Lämplig mottagare är lokal kommunförening eller överordnat distrikt.

    Kan du inte läsa innantill? Här kommer min fråga IGEN:
    Du säger dig vilja att alla partier skall behandlas lika. Eftersom du anser att närvaron skall avgöra partistödet, så upprepar jag min fråga om det innebär att du menar att även t.ex. de nuvarande riksdagspartierna skall straffas med ekonomiskt avdrag på partistödet, när de har vakanser i kommunfullmäktige trots att de har folk för uppdragen?

    Ang. vad lagen säger så verkar du tro att du kan kasta in egna tolkningar efter tycke och smak. Så fungerar det inte. Sverigedemokraterna ÄR representerade i Falköpings kommunfullmäktige, av 2 tomma stolar p.g.a. kandidatbrist.

    Vad du uppenbarligen dessutom inte känner till är att partistöd i några fall *HAR* betalats ut just till överordnat SD-distrikt, när kommunförening saknats. Så även om det skulle vara så i Falköping, så kan pengarna mycket väl betalas till distriktet, åtminstone finns inga problem om pengarna öronmärks för partiverksamhet i Falköping.

     
  13. ungen

    01 februari 2010 at 22:05

    Jag tror att du borde läsa artikeln, där det står att de inte har någon partiförening. Såvida jag vet har ingen Sverigedemokrat dementerat de uppgifterna.

    Sen var det nyss JAG som förklarade var skillnaden var mellan arvode och partistöd. Lek inte duktig här.

    Om du anser att en stol kan representera ett parti är det upp till dig, alternativt ditt parti. Har man inte kandidater kanske det inte ger så mycket att ställa upp alls. Två tomma stolar kan ju inte uttrycka så mycket åsikter om ingen sitter där.

    Hur andra kommuner slösar sina skattepengar lägger jag mig inte i. I den kommun där jag bor tycker jag då inte att man ska betala ut till föreningar som inte finns, inte uppfyller sina uppdrag och som sviker folkets förtroende.

     
    • ungen

      01 februari 2010 at 22:14

      Får jag fråga hur DU tolkar ”upphört att vara representerat i fullmäktige”? När har man ”upphört att vara representerat i fullmäktige” om inte när man avsagt sig sina mandat?

      Själv skulle jag skämmas om jag lade ner en förening, avsade mig platserna i kommunfullmäktige och sen hade mage att komma och kräva pengar för det. Skulle exempelvis vänsterpartiet avsäga sig sina platser och lägga ner sin partiförening skulle jag tycka det var precis lika fel att vi fick pengar för det som nu när sd gör samma sak.

       
  14. Fredrik Wågberg

    05 februari 2010 at 00:45

    Go Berglund!

     

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s