RSS

Regeringens infrastrukturpaket – ett nederlag för Västernorrland och Skaraborg

01 Apr

De tre mest välbehövliga satsningarna i mina två hemlän uteblev i regeringens ”satsning” på infrastruktur.

* Dubbelspår i Skaraborg och Älvsborg
Att tågen på stambanan mellan Sveriges två största städer inte lyckades ta sig från A till B i vinter verkar ha gått regeringen förbi. Större delen av stambanan är dubbelspårig, men inte hela. Skulle man bygga ut till en dubbelspårig järnväg även i Skaraborg och Älvsborg, skulle många problem lösas, då man helt enkelt skulle kunna köra förbi de tåg som av olika anledningar står stilla. Idag tvingas många tåg stanna helt och vänta på att det stillastående tåget tar sig till närmaste station eller mötesplats, vilket ibland tar flera timmar. Behovet av en dubbelspårig bana har skaraborgsborna vetat om länge, och nu har även banverket och SJ upptäckt behovet. Regeringen slår dövörat till.

* Ådalsbanan
Inte heller Ådalsbanan, den fallfärdiga järnvägen mellan Sundsvall och Kramfors, får sin välbehövliga slant för att kunna klara av de påfrestningar som norrlänningarna kommer att åsaka när man väller in i tågen. Eller kommer de göra det? Med en maxhasighet på 50km/h på många ställen kommer man knappast bli imponerad av sitt tågåkande söderut. Genom att det inte finns något triangelspår och att banan är så kurvig, kommer det att ta lång tid för tågen att ta sig den här lilla biten. Trots löften från regeringen finns ingenting med i den nya ”satsningen”.

* Tunnel genom Åsberget
Idag går stora delar av den svenska transportsektorns lastbilar genom Örnsköldsvik stadskärna. Även med Botniabanan färdigbyggd lär det bli så. Det har länge snackats om att bygga en tunnel genom Åsberget, så att luften och trafiksäkerheten inne i staden blir förbättrade. Till sist har kommunfullmäktige kommit överens om vad man vill göra och fått löften från regeringen. Nu ångrar de sig och har inte med det i sin ”satsning”

* Upprustning av E20
Genom Skaraborg går E20, men det hade lika gärna kunnat vara en random länsväg genom norrländska inlandet, för där kör traktorer och mopeder i brist på andra lämpliga vägar, inget mitträcke finns och knappt några under- eller övergångar för gångtrafik. Det har länge varit en politisk majoritet INOM länet (numera fd. länet) att man vill göra vägen mer säker och från borgerligt håll fick vi 2006 höra löften om att det nu skulle bli verklighet, men icke sa Reinfeldt och lade pengarna på att bygga en helt ny väg i Stockholms få gröna oaser istället.

Var går pengarna?
Ja, det är en ganska bra fråga. För det första måste vi komma ihåg att det allra mesta är sådant som redan är påbörjat, dvs. sådant som man MÅSTE betala. Sedan kan man också se att mindre än en tredjedel handlar om sådant som har med järnvägen att göra. Regeringen satsar på biltrafiken som morgondagens färd- och transportmedel.

Men så var ju också pressmeddelandet om ”satsningen” skickat från Näringsdepartementet, Utbildningsdepartementet och Socialdepartementet. Inte miljödepartementet, för där finns det ingen partiledare förrän efter valet.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 01 april 2010 i Övrigt, Lokalt och regionalt, Valet 2010

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s