RSS

Lyckat demokratitorg på Ållebergsgymnasiet

23 Apr

Hej igen!

Igår var jag på Ållebergsgymnasiet, tillsammans med andra kommunpolitiker (i den mån jag kan sålla mig till den skaran) för att svara på frågor och snacka lite med eleverna där. Demokratitorg, kallas det tydligen. Eleverna ska få svar på vad vi vill göra för att underlätta deras vardag i kommunen.

I allmänhet var det väldigt trevligt och givande, både för oss och för dem. Jag tror till och med att de som sitter i demokratiberedningen och några elever kom överens om att starta ett ungdomsråd. Men det fanns också lite mindre trevliga tillfällen, till exempel när jag presenterade idén om att införa Snabba slanten i Falköping, för att snabba på den vanligtvis sega kommunbyråkratin och blev attackerad av en representant för luf (som trots att han inte är boende i länet hade pallrat sig dit) som med en tilltagande aggressivitet undrade om det verkligen var det jag tyckte att skattebetalarnas pengar skulle gå till. Svaret blev naturligtvis ja och debatten urartade när han använde sig av reductio ad absurdum och menade att alla pengar skulle gå till knark. Det blev såklart streck i debatten efter det…

I övrigt är jag glad att det kan vara så bra stämning mellan kommunpolitikerna och att vi kan hålla våra diskussioner sakliga och seriösa. Vi insåg nog alla att vi var där för att svara på frågor, inte skämma ut varandra. Moderaterna visade tydligt att man ville privatisera den tilltänkta skateparken, medan sossarna ville sköta den i kommunal regi. Vi och mp berättade om hur vår kilometerskatt skulle förbättra kollektivtrafiken, även lokalt, medan folkpartiet och centern tryckte på att vägarna också bör satsas på. Kristdemokraterna höll en ganska låg profil och utmärkte sig egentligen bara när homofrågan dök upp, även fast det mer var en argumentation mot några elever. Även där blev det streck i debatten.

Hur som helst en bra dag och jag hoppas att jag får chansen att åter besöka ett demokratitorg på Ållebergsgymnasiet!

Hoppas ni mår bra allihop!

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 23 april 2010 i Övrigt, Lokalt och regionalt

 

Kommentera

