RSS

Bör vi byta partiledare?

03 Jan

Lars Ohly har mycket stort förtroende inom partiet och han känner att han fortfarande har idéer och inspiration till att fortsätta. Åtminstone ett val till. Det är fint av honom och det unnar jag honom, i den mån han anser att det är en ynnest att få vara partiordförande.

När Ohly valdes första gången valdes han just för att han stort förtroende inom partiet, för att samla partiet, som man sade. Ohly har lyckats bra. Vänsterpartiet är ett samlat parti, i vart fall i jämförelse med de andra småpartierna i riksdagen. Kärnväljarna är säkrade. Vad som behövs nu är förändring i hur budskapet om partiet läggs upp utåt.

Ohly är välfärdens förkämpe nummer ett. Det är så vi vänsterpartister ser på vårt parti också och det är en bild vi vill fortsätta att förmedla till väljarna, men att vara som socialdemokraterna när socialdemokraterna var som bäst (citat från kreti och pleti) är inte hela sanningen om man vill visa att man har populära åsikter. För det har vi.

Så länge vänsterpartiet bara svarar på högerns argument och sätter sig på tvären kommer vår politik inte fram. Bostäder, HBT-rättigheter och fackliga rättigheter är exempel på tre extremt viktiga frågor som folk brinner för och som vi har en genomtänkt och mycket populär politik i, men som regeringen aldrig tar fram självmant. Med en partiledare som kan profilera sig i denna typ av frågor och föra fram dem i media har vänsterpartiet mycket att vinna. Tyvärr gillar media inte Ohly och Ohly gillar inte media. Då kommer inte politiken fram. Ohly har heller inget förtroende hos gemene väljare. Tyvärr.

Nu ska jag vara så skamlöst miljöpartistisk att jag faktiskt står för åsikten att vi kan välja mellan flera potentiella partiledare. Inte för att Ohly är dålig, det är han inte, utan för att någon annan kan vara bättre. Vi har många riktigt fina kandidater, så varför inte prova om någon av dem har större förtroende hos medlemmarna? Vi har Jonas Sjöstedt som både är påläst och pedagogisk. Vi har Josefin Brink som är otroligt kunnig och en fantastisk debattör. Vi har Hans Linde som bara de senaste åren har klivit fram som en riktig progressiv vänsterröst.

Vilken vettig anledning finns det att inte testa om någon av dessa, eller någon annan, har större förtroende som partiledare än den sittande?

 
3 kommentarer

Publicerat av på 03 januari 2011 i Okategoriserade

 

3 svar till “Bör vi byta partiledare?

  1. johannesc

    03 januari 2011 at 17:30

    Lars Ohlys största problem är att han inte har förmågan att locka andra väljare förutom de redan frälsta och en sådana partiledare måste bort tillsammans med, förstås att han lett partiet genom katastrofval efter katastrofval. Så enkelt är det. Jag har den största respekt för Ohly och hans arbete som partiledare men det är ju uppenbart att det här inte håller. Resultaten säger sig själv och jag tycker det är bekymmersamt att trots att jag har full förståelse för att Ohly vill, inte själv visar någon självinsikt och kliver självmant av nu efter det tredje eller om det är fjärde fiaskovalet i rad. Har makten förblindat honom eller vadå? Att han sedan (vill jag hävda) från början sumpade sin chans att bli en bra partiledare genom att kalla sig kommunist och tro på allvar, att han ska kunna förklara det för vanliga människor på ett bra sätt och en del märkliga uttalande är tråkigt och väldigt klantigt. Nu har jag för alla del inte något emot själva iden som kommunismen står för även om jag inte är det själv, men man måste på något sätt inse att det inte går att kalla sig det och sedan försöka förklara vad just hans bild av kommunismen är när man är ledare för ett riksdagsparti som lämnat kommunismen bakom sig. Det jag vill komma till är att Ohly genom att klanta till det såhär i början, skrämde iväg potentiella vänster väljare. En del väljare röstar tex inte på V för just Ohly och det är ett problem. Han skrämmer helt enkelt iväg potentiella väljare.

    Fast egentligen är det sistnämnda rätt oväsentligt. Jag tycker resultaten talar sitt tydliga språk och jag hoppas verkligen och tror att medlemmarna säger tack och hej till Ohly på kongressen, annars är jag rädd eller snarare säker på att partiet kommer går ner sig ännu mer.

    Personligen ser jag helst Jonas Sjöstedt eller varför inte ett delat ledarskap (likt MP) med honom och Josefin Brink precis som du själv skrev.

    PS. Insåg att jag ungefär skrev ner det du skrev i inlägget, hehe. Så man kan väl säga att jag instämmer;). Bra skrivet. DS.

     
    • ungen

      03 januari 2011 at 21:23

      Tack tack! Det är bra att du talar klarspråk! 🙂

       

Kommentera

