RSS

Herr Nuder och Doktor Glas

26 Mar

Av någon anledning vaknade jag sjukt sent imorse, så jag är fortfarande vaken.

Jag läser ganska intensivt just nu och har åter börjat fundera på att skriva bok. Skönlitterär eller facklitteratur – ingen aning! De böcker jag läser just nu är ju en av varje. Dels vill jag vara djup och lite smårolig som Doktor glas, men också tycka till om saker som Pär Nuder gör i sina memoarer. Sjukt inspirerande båda två, hur som helst. Man vill liksom förändra världen. Meneh. Jag fortsätter läsa istället. I alla fall för tillfället.

Varför läser jag då Doktor Glas?
Jo, en sådan klassiker måste man ju testa på! Jag har sedan tidigare provat både Röda rummet och Brott och straff, men tröttnat redan efter ett par lässessioner. Det här är något annat! Bra historia, fångande språk och riktigt, riktigt vassa analyser av människor, samhälle och relationer. Hjälp, vilken bra bok! Jag verkar ha en förkärlek för doktorer. Doktor Glas, Doctor Who, Doktor Kosmos, bara för att nämna några.

Varför läser jag Nuders ”Stolt men inte nöjd”?
Mer berättigad fråga, må jag säga, men samtidigt inget jag skäms över. Jag vill jobba politiskt och gärna leva på det. Dels därför, men också på grund av min utbildning, är det perfekt att läsa en bok om Pär Nuders snåriga väg genom statsförvaltningar och grejer till Göran Perssons högra hand och till sist finansminister. Att få läsa om slutet av 90- och början av 2000-talets stora politiska frågor ifrån den person som spelade kanske den mest centrala rollen i dem är otroligt spännande. Och framför allt lärorikt.

Nä, nu ska jag sova. Imorrn ska jag vara med i urvalsgruppen i UKM. Wohoo!  :)

 
1 kommentar

Publicerat av på 26 mars 2011 i Uncategorized

 

Ett svar till “Herr Nuder och Doktor Glas

  1. Linda

    26 mars 2011 at 10:55

    Röda rummet är skittrist. Men om du är intresserad av klassiker – läs Ivar Lo Johanssons ”Analfabeten” – sjukt bra! En skildring av statare i förra sekelskiftet och om vägen in i industrialismen och livegendommen. Sjukt bra!
    Annars rekommenderar jag också Wilhelm Mobergs ”Rid i natt!” – också en skildring av underklassen men under 1600- talet och feodalismens slutskede. Lite romantisk också🙂

     

Kommentera

