RSS

Konstruktiv EU-konferens i Göteborg

05 Sep

Idag tillbringade jag dagen på vänsterpartiets eu-konferens i Göteborg. De representanter från distrikt, partiledning och programkommissionen som framträdde i talarstolen och som jag pratade med under pauserna gjorde bra intryck på mig av två anledningar.

1. Konstruktiviteten. Mycket få, eller kanske till och med ingen, använde sig av personangrepp, positionerande eller andra ineffektiva diskussionsmetoder. Debatten handlade till den allra största delen om huvudfrågorna: hur vi ska förhålla oss till EU och vad vi ska arbeta med inom EU.

2. Stämningen. Partiet uppträdde som ett parti. God stämning mellan alla deltagare och en gemensam framåtvilja. Även om man har olika synpunkter i vissa småfrågor har vi ändå samma grundinställning till politiken och strävar åt samma håll och detta var ständigt närvarande. Såhär har jag inte sett vänsterpartiet på riksplanet på länge (nja, jag är inte så gammal som jag låter) och det taggar mig att äntligen uppleva det både på nätet och nu också i verkligheten!

Själva diskussionerna handlade rätt mycket om eu-utträdet och huruvida det är möjligt att kräva det eller ej. Frågor som ställdes var då vad vi ville se istället och där kom en del förslag som verkade intressanta att höra mer om, vilket jag är säker på att vi kan få. Vidare diskuterades också hur man tydligt ska kunna berätta vad vi vill göra i EU och varför vi vill göra det, när vi ändå inte vill vara med.

Det kan tyckas onödigt att föra dessa diskussioner så grundligt. Varför inte bara ta fram en mediestrategi? Jo, vi har länge upplevts otydliga i frågan, oavsett hur våra mediestrategier sett ut och därför vill många av oss förtydliga vår inställning. Hur gör man det bäst om inte genom att diskutera med varandra? Sällan har väl vår EU-politik varit så klar som när vi fått suttit och lyssnat på varandras tankar och åsikter om EU. Inte bara för att det nya förslaget till skrivning i partiprogrammet sett dagens ljus utan för att diskussionerna speglar vad som ligger bakom orden. Det är jätteviktigt för oss som är intresserade av frågorna att få ta upp och diskutera så att våra gemensamma åsikter får luftas i våra bakhuvuden.

Hursomhelst var det en värd konferens. Nu ser vi fram emot edee-konferensen i slutet av månaden. Hoppas jag kan närvara även vid den!🙂

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 05 september 2011 i Okategoriserade

 

Etiketter: , , , , ,

Kommentera

