RSS

Aftonbladet förstår inte själva

20 Okt
Läs gärna mitt förra inlägg för att till fullo förstå denna text.

”Det är en enorm lättnad för Socialdemokraterna att den juridiska aspekten nu är ur vägen. Och reglerna var inte som Aftonbladet (och Håkan Juholt) först hävdade, glasklara. Men för vanligt folk handlar det inte om det. Det handlar om moral som Eva skrev.”

Så skriver Katrine Kielos i Aftonbladets ledarblogg. Jag tycker att Kielos är en utmärkt samhällsdebattör, till och med en av Sveriges absolut bästa, och den text jag citerar ur är en av få läsvärda gammelmediatexter som behandlar turerna kring Juholts lägenhetsersättning. Anledningen till att jag drar upp citatet är dock att det är ett typexempel på den moderna journalistikens problem. Juholtdrevet är ett så klockrent exempel på det. Media förstår inte sin egen makt.

Låt mig förklara. Anette Holmqvist hittade en oegentlighet i Juholts ersättningsuppgifter. Man slår på stora trumman och huvudnyheten är att Håkan Juholt fuskat till sig flera hundratusen kronor. Klart att allmänhetens intresse är väckt och klart att folk blir förbannade. Det är det som är tanken, för i den moderna journalistiken är det rubrikerna som spelar roll. Den med mest uppseendeväckande rubriken för läsare. Det är det allt handlar om och det är den idén som driver Jan Helin, Lena Mellin och Karin Pettersson. Men man förstår inte att man ansvarar för demokratin. Media kan avsätta och tillsätta statsministrar, byta eller behålla regeringar och starta eller avsluta krig, men man väljer den sanning som genererar flest läsare, av ren okunskap om den makt man har. Som jag skrev i mitt förra inlägg skapar media sina egna nyheter och skapar därmed också de åsikter som deras läsare har. Jag vet inte hur många jag pratat med som faktiskt förstått att Juholt verkligen inte brutit mot några regler. Det ligger varken i aftonbladets eller någon annan medias intresse att erkänna att de spridit felaktiga uppgifter.

Istället skapade de en modifierad version av sin sanning. De flyttade fokus från den tekniska frågan om juridik till den moraliska aspekten. Eftersom den moderna journalistiken handlar om att hitta ännu fetare nyheter än sin konkurrent blev dock inte drevet mindre omfattande. Tvärtom. Det är väldigt lätt att skylla på att folk ”vill läsa”, när man själv skapat intresset hos dem. Skapar man skandalrubriker och säger att någon som folk litar på gjort fel och breder på med skapade avgångskrav är det klart att folk blir besvikna och arga. Man tror ju att en hemsk sak hänt. Många tror fortfarande att han begått brott och dem har jag förståelse för att de är förbannade. Vissa tror att det moraliska snedsteget var så stort att denna cirkus drog ingång av bara moraliska motsättningar och det förstår jag också. Säger media att det handlar om moral blir det sanningen för folk.

En av anledningarna till att det blev en sådan sanning var också att alla tidningar var överens om att nyheten var sann. Det finns nämligen också en partipolitisk sida av det här med medierapporteringen. Sedan rapporteringen av potatiskravallerna 1917 och Ådalen -31 har det visserligen hänt en hel del i rapporteringen gällande objektiviteten. Men till skillnad till vad de allra flesta andra säger, tror jag inte att dessa skillnader är som bortblåsta. Jag tror att det spelar roll för en tidning om ägarna och ledarskribenterna är röda eller blå. Jag har inga solklara bevis och heller inga solklara argument, utan enbart erfarenheten från verkligheten. Expressen ledde drevet mot Mona Sahlin, både när hon gjort orätt och när hon kandiderade till statsminister. När Littorins sexskandal uppdagades höll sig både Expressen och DN väldigt skeptiska och nyheten sjönk i trovärdighet. När så Juholt hamnade i skottfånget, med mycket lösare källor än i Littorinskandalen, bredde Expressen på för fulla muggar och det var plötsligt en mediesanning att Juholt brutit mot regler trots att han inte hade gjort det. Redaktionerna väljer, medvetet eller omedvetet, vilka nyheter de hoppar på.

Mönstret går igen. Alla tidningar har politiska intressen, men Aftonbladet har trots en överlägsen kompetens i journalistik gått in för sin skandaljournalistik och struntar i vem som hamnar i skottgluggen. Så får då ledarredaktionen på Aftonbladet den reaktion Kielos beskriver: ”…får vi massvis med mail och blir uppringda av gräsrötter. Den senaste veckan har det svämmat över med människor som är ledsna och besvikna på Håkan Juholt. De kan inte förstå hur han tänkte när han flyttade in i sin sambos lägenhet och utgick från att staten skulle stå för hela kostnaden.”

Som största kvällstidning kan man inte skylla på att människor är arga om man själv skapat ilskan med orättfärdiga medel. Aftonbladet är min favorittidning pga att de helt enkelt är bäst gällande ledarsidor, sport och nyhetsbevakning, och Katrine Kielos är bästa ledarskribent, men i det här fallet handlar det nog mer om att försvara sin tidning än om att vara klarsynt.

När jag ikväll (18/10) besökte Aftonbladets nätupplaga fanns inte en enda nyhet om Juholt. Om det moraliska snedsteget var så stort att juridiken inte spelade någon roll, varför slutade det skrivas om det när åtalet lades ned?

 
2 kommentarer

Publicerat av på 20 oktober 2011 i Okategoriserade

 

Etiketter: , , , , , , ,

2 svar till “Aftonbladet förstår inte själva

  1. Hannu

    20 oktober 2011 at 20:27

    En lite fråga bara: varför är du inte socialdemokrat, när du gillar dem så skarpt?

    Fast vänsterpartister resonerar väl likadant som sossarna: det viktiga är om man brutit mot en formell regel, inte om man använder sina förtroendeuppdrag till att förse sig från köttgrytorna.

     
    • Mats

      20 oktober 2011 at 23:54

      Jag tycker att partiet är väldigt regeringsdugliga, men jag delar inte deras åsikter fullt ut. Jag, oavsett min partitillhörighet, tycker att det är märkligt att media gör en så stor sak av något som 20% av de riksdagsledamöter som får denna form av ersättning har gjort.

       

Kommentera

