RSS

Mats blogg – din nyårsrevy IRL

29 Dec

Var idag i Rössjö med släkt, på hockey med Johnny och en sväng på krogen med några vänner och mer eller mindre bekanta. Vi satt på Max och diskuterade året som gått. Tänkte en hel del på det under senare delen av kvällen också och beslöt mig för att göra en liten sum-up här på bloggen.

* Vintern var ju till att börja med inget att hurra för i allmänhet. Dock gjorde jag och Johnny vårt Patrullenprojekt. I övrigt jobbade jag på kyrkan och pluggade samhällskunskap I på distans. Jag och Markus åkte också ner till Göteborg och hängde med Juilja, vilket var himla kul och lite av en vändpunkt i min tillvaro. man kan väl säga att Patrullenprojektet gjorde att jag fick ut allt och Göteborgsresan att jag fick in lite nytt.

* Umeå open var riktigt värt också, måste jag säga. Många bra artister och kul att hänga med lite folk.

* Naturligtvis måste Taizé med på listan. Innan resan var det ju fasta, vilket jag och Markus tog fasta på (hehe)  och jag tror i efterhand att det förstärkte min upplevelse och förberedde mig lite. Min fasta gick ut på att avstå kött i alla dess former och be varje dag. Själva Taizé går inte att beskriva med ord. Att känna nära och ömsesidig gemenskap med flera tusen människor vars språk man inte alls förstår i sång, tystnad och bön är helt enkelt fantastiskt. Taizétystnaden är något man måste uppleva. Detta var också något som lyfte mig något extremt och fick mig att inse lite mer vad jag egentligen vill använda mina dagar på jorden till.

* Något annat som fick mig inse vad jag vill med mitt liv var också såklart valbevakningen i Diyarbakir. Att se den genomgripande systematiska diskrimineringen av så fina människor på så nära håll och dela tårgasen med dem är något jag aldrig kommer att glömma.

* Sommaren i övrigt tillbringades på hemtjänsten. Förutom den 40-50 minuters bilvägen till jobbet var det i regel ett trevligt jobb. Fina kollegor och pensionärer. Skönt också att ha en sysselsättning som har en tydlig indelning med arbetsdagar som har en början och ett slut. Visserligen pluggade jag 50% Koranenkurs också, men ändå.

* På slutet av sommaren nalkades Urkult. Rätt så lyckat år, men tyvärr ett festivalarmband som inte passar mig. 2010 var visserligen en dåligt Urkult för mig, men bandet var bättre, så det sitter kvar!

* Göteborgsflytten var en stor förändring. Staden och skolan ställer nya krav på mig, krav som passar mig mycket bra. Högt, men bra tempo i det mesta.

* Hösten (som jag räknar till jul, dårå) har varit mycket plugg och politik. Jag har börjat försöka göra verklighet av vad jag upptäckte i våras. Ekonomisk historia känns som ett ämne jag kan snöa in i med gott samvete, för det är ett bra medel. Med de medel jag besitter försöker jag göra vad jag önskar med mitt liv och hoppas och tror att jag bara sitter i startgroparna och att de hinder jag ser till största delen är sådana jag sätter upp själv. Rester från sådant jag helst vill glömma. Om detta har jag gjort några låtar också. Annars är det en del kyrka också. Känns bra att gå i kyrkan på mer frivillig basis!

* Julen tillbringas just nu i Övik hos syster Lullen. Den har hittills varit mycket trevlig och fin, med undantaget att jag fortfarande inte hittat en nyckel som passar till stämskruvarna i Lullens piano, så jag kan inte stämma det som jag lovat. Försök fortgår dock alltjämt. Nyår vet jag inte riktigt var det kommer att firas, men det blir nog bra.

Sedan måste jag givetvis avsluta med årets musikaliska höjdpunkt: Anna Ternheims nya skiva. Att få sätta tänderna i den när den på släppdagen kom farandes genom brevinkastet, att höra henne på Skavlan och på Bengans, att prata med henne och försäkra henne att jag tycker hon går rätt väg i musiken, att få de amerikanska ”keep safe, boys” från hennes medmusiker med bakgrund hos Johnny Cash och gänget. Så fantastiskt. Som sagt: årets musikaliska nyhet!

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 29 december 2011 i Uncategorized

 

Kommentera

