RSS

Därför bör #vkongress välja Sjöstedt

06 Jan

Sitter nu på ett nattåg, inväntandes att komma hem till Göteborg efter en julledighet hos familjen i Övik. Har därför haft mycket tid att läsa om, och fundera över, partiledarfrågan. Det är ingen hemlighet att jag både var bland de första medlemmarna som offentligt och tydligt krävde Ohlys avgång och inte heller att jag länge drivit frågan om utökat ledarskap till en eller två partiledare, beroende på vad kongressen varje år vill. Det var därför inte en helt lyckad kväll för mig igår.

Ohly levererade ett mycket bra tal som berörde många punkter där vänsterpartiet har den överlägset bästa politiken. Det var ideologi, verklighetsanalys och vilja. Det är då lätt att fundera ”varför ska han behöva avgå?”, men det är viktigt att inse: hade jag sett denna version av Lasse förr hade jag knappast krävt hans avgång och jag tror många säger samma sak. Dock är det inte sådana här tongångar vi sett Lasse ha i tal eller framträdanden i media och på gator och torg.

Gällande det utökade ledarskapet var det som sagt ett bakslag. Även tungt att se Ulla Andersson kasta in handduken Jag ska däremot inte gräma mig, då Andersson troligen blir kvar som ekonomisk-politiska talesperson. Både hon och Hans Linde har ju blivit mer kända för media, vilket jag tror gagnar både partiet och det kollektiva ledarskapet vi alla eftersträvar. Nu kommer journalisterna kanske ringa Ulla och Hans när de har frågor i dessas områden istället för partiledaren.

Ja, vem ska det nu vara? Jag tror på Sjöstedt. Helt enkelt av tre anledningar: 1. Analys. Han kan någorlunda ta ställning till vilken ny fråga som helst utifrån vänsterpartiets ideologi. Det är han ensam om. 2. Kunnighet. Han kan mycket och ser till att ha grundläggande kunskaper inom alla områden som är heta. 3. Trovärdighet. Han är ett känt ansikte folk litar på.

Jag har stark respekt för Rossana Dinamarca och den har ökat under hennes kampanj, men jag tror tyvärr att hennes argument att ett feministiskt parti behöver en kvinna som ledare inte håller. Jag tror det är så att ett feministiskt parti behöver en bra partiledare som är starkt övertygad och aktiv feminist, oavsett kön. Det tjänar feminismen på. Att rösta fram en ledare som för de flesta av våra väljare förknippas med partiets svaga kort, den skolpolitik vi missuppfattas stå för, istället för partiets troligtvis mest populäre politiker någonsin, bara för att hon är kvinna skulle vara en felsatsning i klass med cashkortet. Att Dinamarca dessutom använder det som sitt huvudsakliga argument för att rösta på henne är för mig nog argument att inte ha henne på den ledande positionen i partiet.

Nåväl, bland de över 200 motionerna som är kvar finns många godbitar kvar och jag kommer att följa det mesta via tv så fort jag kommer hem. Hoppas min lilla analys var intressant och kommentera gärna.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 06 januari 2012 i Okategoriserade

 

Etiketter: , , , , , , ,

Kommentera

