RSS

Berlin-Krakow-Auschwitz-Prag

15 Aug

Jag har sällan kunnat tro att ondska existerar i människor, men igår, när jag såg ondskans fotspår, var jag tvungen att tveka på min tvärsäkerhet. Det är svårt att förklara det otroliga svårmod som ligger över Auschwitz. Samtidigt är distansen till historien så avgrundsdjup när man går omkring med en smått pilemarisk guide som genom hörlurar berättar för turistgruppen med färgglada klistermärken och coca-cola i handen att i dessa ugnar brändes människor. 30 sekunder för fotografering. Man är så medveten om allt man ser, men förstår inte ändå vad som hände och att det hände precis här, för bara några decennier sedan.

Som ni kanske förstår är vi nu alltså i Krakow, södra Polen. Allt känns naturligtvis tämligen oviktigt att ge bloggspace efter första stycket, men jag drar vad som hänt sen sist ändå. Vi drog på indieklubb i Berlin, såg Berlinmurenutställning, åkte segt tåg till Krakow via Warszawa och sen blev jag förkyld som tusan. Krakow är en fin och mysig stad med öl för sju sek. Ett av mina favoritband, Kroke, kommer härifrån. Lägger upp tre bilder. Såg en affisch för en spelning med dem som jag slänger med efter den på ugnar från Auschwitz. Tar med en på Krakows torg i kvällsskrud också.

Ikväll drar vi nog till Prag!

image

Ugnar

image

Krokeaffisch

image

Krakow by night.

 
1 kommentar

Publicerat av på 15 augusti 2012 i Uncategorized

 

Ett svar till “Berlin-Krakow-Auschwitz-Prag

  1. stinapigan

    15 augusti 2012 at 09:55

    Åh Mats, jag längtar tills vi ses och jag får höra dina berättelser från resan. Jag förstår att det blir svårt att kunna återge intrycken från Auzwits(förlåt stavningen) men det ska bli så himla intressant. Kram och ha en fortsatt bra resa. Mamma

     

Kommentera

