RSS

Love is all you’re making

09 Nov

Ibland tror jag för mig själv att jag har flyttat tillbaka till Falköping. Det låter nog lite skumt och det har jag förståelse för att man kan tycka. Det finns dock en hel del belägg för den delen av mig som ibland drabbas av denna spontana demens. Det är nämligen så att jag för närvarande tillbringar tre dagar i veckan på jobbet och är då borta 10-12 timmar i streck, jag har halva min bokhylla där (alltså inte själva hyllan, utan innehållet då), en stor del av min garderob (typ kavajer, en skjorta, lite halsdukar och en mössa plus ett par skor), en smärre förmögenhet i hyfsat dolda tillgångar (pant i påsar), en jäkla massa hushållstillhörigheter och dessutom en hel del smått och gott jag dragit dit i syfte att ha som undervisningsrekvisita. Har man ett eget arbetsrum för ett par veckor kan man ju sprida ut sig likt en konspirationsteori på avpixlat.

Nåväl. Detta är ju inget långvarigt fenomen, bör väl tilläggas. Om en vecka upphör mitt vikariat förhoppningsvis och jag kan åter fokusera på att plugga. Välbehövligt, må jag säga. Men enbart med en dåres envishet och naivitet skulle jag kunna hoppas på att få stanna i Göteborg. Nejnej, istället ska jag åka till Borås och försöka luska runt i deras stadshistoria likt en lite för kräsen ko på grönbete. Min handledare och jag letade nämligen igenom höstacken som kallas ekonomisk-historiska institutionen efter ett större företag från första delen av förra seklet,  vars grundare och/eller VD var kvinna och där källmaterial var någorlunda tillgängligt. Vi hittade ett enda. I Borås.

Liksom…

Borås.

Borås!?

Men det kommer nog bli fett, tänker jag mig. Att leta genom arkiv är jag bra på. Leta, vraka, avgöra om det är något jag vill ha, förkasta, leta vidare, hitta vad jag söker, utvärdera, anteckna, fundera över hur jag skulle se ut som elefant, leta mer och till sist komma fram till något bra. Min specialitet! Lite så jag jobbar för jämnan, känns det som. Vad jag än jag gör. Så det bör inte vara några problem. Det gäller bara att hitta något vettigt i Borås.

Borås.

Herregud.

Jaja, jag ska sluta tjata om Borås (!!!!!?) och istället berätta att jag har tagit på mig ytterligare ett tidskrävande projekt (bra, Mats!) som går ut på att försöka ge mina vänner och min familj roliga upplevelser istället för materiella ting i julklapp. Vi får se hur bra det kan tänkas gå, men i alla fall skall eventuella tingestars huvudsyfte utan någon tvekan ge direkt upphov till upplevelser.

Nej, om man skulle ta och hälla upp en whisky och slötitta på tv. DET var längesen. Men är det helg så är det och då bör i alla fall en kväll vara lugn. Sen blir det uppsats!

Men just nu fortsätter jag att sakna Krakow och Urkult. Här har vi därför en fin video med Kroke (från Krakow) som spelar på Urkult.

 
3 kommentarer

Publicerat av på 09 november 2012 i Uncategorized

 

3 svar till “Love is all you’re making

  1. Linda

    09 november 2012 at 20:37

    Men borås arkiv känns mer arbetsvänligt rent tidsmässigt om man vill hitta något, än tex göteborg! Tänker jag mig. För övrigt är jag sjukt nyfiken på min julklapp! Ska dock vänta några veckor till med att öppna den😉

     
  2. Linda

    12 november 2012 at 09:35

    Haha, jag älskar att läsa dina inlägg på bloggen. Du har en sådan ”torrkomisk” humor och skriver med roliga ord och formuleringar, vitsigt och smart. Det är roligt med folk som använder språket rätt och vågar ”ta fram” ord som kanske kan upplevas lite ålderdomliga men som faktiskt är mycket användbara. Kram kram, ring när du får tid. Mamma.

     
  3. Marie

    12 november 2012 at 20:56

    Borås!? nejdå.
    Lycka till. hoppas du får ihop något coolt!

     

Kommentera

