RSS

Snart har helgen vecka 48 tagit slut

03 Dec

Så lider denna helg, helgen vecka 48, mot sitt slut. Jag ligger i min säng och förbereder mig för mitt jobb imorgon. Vi har varit på julmarknad och lite på stan, ätit jättestora kanelbullar (ja, sådana gigantiska som finns i Haga, ni vet) och druckit glögg. Mer om denna glögg sedan! För efter detta, alltså typ klockan elva på kvällen, beslöt jag mig spontant för att springa. Har ju inskaffat en sådan där mobilhållare för armen (se bild) som man sätter fast på armen och har när man springer så man kan använda springappar och lyssna på spotify. Personbästa blev det! Klockan elva, efter att ha druckit glögg, ätit gigantisk bulle och dessutom blivit istoppad en massa chips vars njutbarhet kan ifrågasättas väldigt starkt.

Men åter till denna glögg! Jag spontanköpte en som jag tyckte såg söt och cool ut på systemet häromdagen, 15%, men så köpte jag och Julija mer på stan idag, 2,2%, för att vi trodde vi skulle vara många som delade på glöggen. Dock försvann sällskapet fort, så när vi kom på att vi hade glögg var vi båda överens om att den med 2,2% skulle drickas nu helt enkelt för att det är godare. Detta är alltså min poäng. Ska man köpa alkoholfri glögg eller lättglögg så är utbudet litet trots att det ju är godare (subjektivt, jag vet, men ändå). Starkglöggen är fortfarande normen och det ska till och med vara starkare än vanligt vin. Men jag har aldrig någonsin förstått grejen med sprit på julbordet.

Men missförstå mig inte nu. Ingen uppskattar en god öl mer än mig. (Utom möjligen pappa. Kanske Carina. Troligen Tove, den halvbritten, och några andra Andra lång-hängande vänner. Nåväl!) Varje år ber folk mig skriva på löftet om en vit jul på stan, jag säger ”nej, jag kan inte lova” och de säger att jag ska tänka på barnen. Jag säger att jag bara eventuellt ska på krogen eller på fest på typ annandagen. Kanske ta en öl till maten, men definitivt ingen snaps eller något vid själva julfirandet. Det är ju faktiskt bara konstigt. Att verkligen dricka för att bli berusad på jul. Nej, jag är glad att själva julen med julmaten, julklapparna och umgänget har varit skonat från alla typer av fyllor och snapsar i vår familj och släkt. Berusad blir jag med vänner och möjligen deras vänner, men vid de få tillfällen familj och släkt samlas då vill jag att alla ska vara nyktra och vid fullt medvetande. Kom att tänka på detta idag och ville bara ha utlopp för de tankar som surrade omkring i mitt huvud. Kommentera gärna, för jag vill höra motargument i detta. Var inte rädd, jag är van att höra även de sämsta argumenten utan att idiotförklara folk. Jag jobbar ju ändå som samhällskunskapslärare, ack och ve.

Very well. Jag har ju omdömessamtal att hålla imorgon, så jag ska väl sova nu. Natti!

”No one appreciates a good laugh more than I do. Except perhaps my wife. And some of her friends. And Sgt. Johnston. Come to think of it, most people appreciate a good laugh more than I do.”

 

Träningsarmband till iphone. Bästa investeringen på länge!

Träningsarmband till iphone. Bästa investeringen på länge!

 

 
1 kommentar

Publicerat av på 03 december 2012 i Uncategorized

 

Ett svar till “Snart har helgen vecka 48 tagit slut

  1. stinapigan

    03 december 2012 at 13:18

    Håller med, förstår inte poängen med fylla och jul i kombination men dricka drycker med alkohol och supa är två helt skillda saker, håller med fullständigt. För visst är det festligt med lite glögg och en god öl, det vore trist att gå miste om sådant när det är storhelg. Folk som blir fulla är så himla trist, man kan inte diskutera och prata vettigt och då är det lika bra att gå hem, festen är ändå förstörd. Jag vet hur det är, jag är gammal och ha hängt med ett tag. Är glad att du har rätt inställning, min son.

     

Kommentera

