RSS

I thought I was better, must have been dreaming

16 Maj

Sjukdag igen, men snabbt tillfrisknande denna gång som det verkar. Dagen har gått åt till att spela musik, göra en låt (stråkgitarr!) och titta på program om Anna Ternheim. (Tack mamma för tipset att den gick!) Jag har sett den flera gånger och tänker varje gång att jag verkligen känner igen mig i det där med skapandet. Magnus Ekelunds farmor Ellen Kitok Andersson säger så sant att skapande arbete väntar inspirationen. Således kan inte skapande arbete förekomma utan den och det är väldigt sant. Anna Ternheim hittade inspirationen i gitarren och i staden. Soundet hittade hon i Nashville. Jag, precis som Ternheim, är ju en person som låser stunder vid miljöer. Miljön och sammanhanget är det som skapar minnet och tar fram känslor och inspiration. Inte så mycket personer eller speciella händelser. Jag har ju fruktansvärt dåligt namn- och ansiktsminne, vilket ofta misstolkas som att jag är disträ eller arrogant. Däremot är mitt lokalsinne helt otroligt bra. Detta leder ju också till att jag måste söka nya sammanhang och nya miljöer för att hålla min skapandeprocess igång. Vilket jag ju måste, annars blir jag inåtvänd och ännu mer disträ.

Igår träffade jag min far en hel eftermiddag, vilket var fantastiskt trevligt, och förutom att käka tog jag med honom på en snabb sightseeing genom centrala Göteborg. Som kuriosaälskande ekonomihistoriker med miljöminne drog jag många småroliga (tyckte jag och förhoppningsvis pappa också) grejer om det vi passerade. Men vi gick också på några gator som jag aldrig tidigare ens sett. När jag nu ikväll efter att ha sett programmet lite löst summerade de senaste dagarna slog det mig varför jag nog blivit kvar här i Göteborg utan tanke på att dra. Just alla gator, bostadsområden, hållplatser, torg, kranskommuner, förorter, caféer, promenadstråk och sociala umgängeskretsar. Det finns alltid nytt kvar att upptäcka. Inspirationen tar aldrig slut.

Jag drömmer mig också bort längre. Känslan av att vara på väg någonstans lockar mig. Saknar Krakow, saknar Berlin, längtar efter Nashville eller St Louis. Kanske en liten stuga i Solberg skulle funka ett par år lika väl? Att vara ute i en stad eller i en skog, komma hem och krypa upp i soffan eller sängen med sin gitarr eller penna. Vore fett. Välbehövligt, inte minst. För det är ju inte det att ”åh, nu skriver jag en låt om den här granen jag såg för första gången idag”, utan när jag upplever nya saker slår det an nya känslor i mig. De måste ut någon gång. På något sätt. Där skapas skapandet. Eh.

Sjukt flummigt detta, så bättre att fokusera på mer greppbart här i inlägget kanske? Skulle Janne Björklund höra mig snacka om sådant här skulle han handgripligen greppa mig och bära ut mig urklassrummet. Imorgon bitti (om några timmar) ska jag ju faktiskt iväg till Falköping och hålla en lektion. Inte om skapande, men nästan! Ska gå igenom hur man jobbar utifrån frågeställningar och varför man gör det. Sen ska jag nog ut och filma. Inför vad? Vet inte. Men fick sådan lust när jag såg denna film.

Filmen hittar du alltså på http://www.svtplay.se/video/76521/anna-ternheim, men jag slänger med ett klipp mer musik ur den här också:

Vasaplatsen vid Valborgsfirande, inväntar Cortégen. Märk träden och husfasaderna.

Snapshot från Vasaplatsen vid Valborgsfirande, inväntar Cortégen. Thomas, Linnea och Peters skor till vänster. Märk träden och husfasaderna i längor.

Falköpings husfasader är dock minst lika tilltalande på en mer jordnära nivå.

Falköpings husfasader är dock minst lika tilltalande, om än på en mer jordnära nivå.

 
1 kommentar

Publicerat av på 16 maj 2013 i Uncategorized

 

Ett svar till “I thought I was better, must have been dreaming

  1. Marie

    18 maj 2013 at 09:03

    Jag är dålig på ansikten, namn OCH lokalsinne😦

     

Kommentera

