RSS

De brister tidigare och tidigare, isarna

19 Aug

Har flyttat ut till sängen i vardagsrummet igen och ligger nedbäddad med hörlurar för öronen, datorn i knät och balkongdörren öppen. En mycket välkänd känsla som känns bra. Förutom huvudvärken är livet bra.

Men det händer mycket nu. Isak kom hit ikväll och ska väl mer eller mindre flytta ut nu till sist. Imorgon ska jag låna böcker och börja plugga ordentligt inför tentan nästa måndag. Jag ska också ringa Catarina om halvtidstjänsten på hotellet och ringa och boka tandläkartid, till sist. Från och med nästa vecka vet jag inte riktigt vad som händer och då måste man hålla sånt där viktigt. De små sakerna blir liksom mycket viktigare. Lämna blod, gå till tandläkaren och gå till optikern. Men det är klart. Mina alternativ för hur det ska fixa sig med jobb, plugg och bostad är ju alla fullt genomförbara. I värsta fall, absolut värsta fall, får jag flytta in hos någon tills vidare och börja plugga först i november-december. Då blir jag utan inkomst en månad och har i alla fall tak över huvudet.

Allt detta har ju varit på gång ett bra tag och alla tankar, funderingar och orosmoment inför hösten har ibland blivit lite för mycket. Tur då att en har sina gamla trotjänare till gitarrer. De har putsats och skruvats i och blivit spelade på. Till sist kom det ut en låt. Precis som de andra senaste låtarna jag skrivit handlar den om Ångermanland, eller i alla fall Norrland och avfolkning. Det är ju otroligt jobbigt att vara en del av det. Sådana dubbla känslor. Jag ska ju flytta hem, men när? Hur kan jag veta det? Och så vidare. Fruktansvärt svårt att sätta ord på också, för den delen. Nåt som dök upp i mitt huvud (och i låten) är cykelaffären som fanns i Bjästa. Vem i hela friden var det som hade den? Det var väl nån man typ kände? När försvann den egentligen? Vill någon påminna mig om detta? Nåväl. Låten får ni höra när skivan är klar.

Tänkte bjuda på två andra låtar på norrländskt tema. Annika Norlins ”Isarna” (som jag citerade i rubriken) och Glesbygdns ”Tjufiirsju” som visserligen handlar om livet på fjället, men jag tycker vi säger att Nätra fjällskog räknas som fjäll i detta fall.

 
3 kommentarer

Publicerat av på 19 augusti 2013 i Uncategorized

 

3 svar till “De brister tidigare och tidigare, isarna

  1. Linda

    19 augusti 2013 at 10:29

    Hej min käre son. Ska berätta att cykelaffären hette, cykelögren. Han hade den i typ 50 år och sålde, lagade och servade gräsklippare tills han var en bra bit över 90 år. En fantastisk gubbe. Affären slog igen något år innan han dog och jag skulle tro det är ungefär tio år sedan. Jag skrev om honom i Nordsverige en gång minns jag. Otroligt. Du skriver så bra om dina tankar och känslor inför hösten och framtiden. Låter lite jobbigt med all oro men skönt att Isak är tillbaka. Det är snabba kast. Hoppas allt ordnar sig för dig. Du vet var jag finns. Skulle vara så kul att få va med dig några dagar, men vi får se hur det blir. Hör av dig om du behöver pengar och var rädd om de slantar du har. Köp makaroner och gör pannkaka. Kram fina Kotten

     
  2. Marie

    19 augusti 2013 at 16:43

    Cykelaffärn? du tänker inte på cykelögren? eller de där två unga karlarna som hade cykelaffär/reparation? Vet inte om den är stängd eller bara flyttad. Dom flyttade ner till där loppisen var men vet inte om den finns kvar eller ej.

     
  3. Linda

    24 augusti 2013 at 22:45

    Säger som Marie, menar du cykelögren? Han stängde ju när jag var runt 15 kanske… Annars så var det ju höga kusten- cykel. Det var jonathan björnler som ägde den. Han har massa barn som gått i grupp hos mig i brukskyrkan och karis barn leker mycket med dom. Tror han är kusin till ottan eller nått sånt. Han öppnade cykelaffären hemma på gården i holmen, flyttade den till nätragatan och sen till börjessons. Sen flyttade han affären hem till holmen igen men så blev han deltidsbrandman och så öppnade han gymmet i bjästa istället. Men jag tror han har sålt det nu. Det är det jag vet om det🙂 skulle gissa att det var runt 09 eller 10 som han stängde.

     

Kommentera

