RSS

Memory fails to remind me

14 Okt

Det blir mycket tåg nu. Väldigt mycket tåg. I flera veckor nu har jag jobbat flera dagar i veckan på skolan i Falköping. Bara där 2-2,5h per dag. Nu i helgen var jag ju i Malmö, så igår kväll satt jag 3,5h i ett tåg och glodde in i sätet framför. Hemma sent och nu klockan sju på morgonen sitter jag på ett tåg på väg mot Falköping igen, med Håkan Hellström skrålandes i mina arma öron.

Nej, jag ska inte klaga. Det är kul att jobba! Läraryrket är otroligt utvecklande och roligt i det allra mesta. Jag är så väldigt övertygad om att det är detta jag vill ägna mig åt så fort jag kan. Problemet är bara att jag nu har talat med Högskolan Dalarna och de är stenhårda: du kan inte hoppa på lärarutbildningen nu. Det går liksom bara inte. De har lagt ner samhällskunskapen. Jag har också mailat med Karlstad och kollat om det är möjligt att få läsa samhällskunskap 2 hos dem. Där är studievägledaren jättekonstig och påstår att jag måste ha en lärarexamen för att få läsa kursen. Det står det inget om på hemsidan eller studera.nu. Liksom, ha lärarexamen för att läsa en ämneskurs i lärarutbildningen verkar ju lite… skumt? Dumt? Sen tar det alltid två dagar för henne att svara, så vi få se snart vad hon säger härnäst. Så jag börjar få lite panik. Lägenhetssökandet dämpar den inte heller.

Men! I helgen fick jag lite paus från allt det här. Då var jag som sagt i Malmö på vänsterpartiets kommun- och landstingsdagar! Kommun- och landstingsdagar är ju alltså ett arrangemang där lokal- och regionalpolitiker från hela landet samlas för att diskutera och lära sig mer om olika frågor. Det var ett helt otroligt intressant arrangemang där jag var på lite olika seminarier och grejer. Dels typiska vänstersaker där vi själva berättar för varandra om bra och dåliga exempel på hur politik bör föras, men också där folk utifrån fick föreläsa om hur fattigdom ser ut idag, eller hur vi kan sköta upphandlingar på ett hållbart sätt. Den kanske mest intressanta handlade dock om landsbygdspolitik. Hur ska vi göra för att landsbygden ska behålla grundläggande välfärd och samhällsservice? Så viktigt, men så svårt. Sen var det kul att bara träffa folk också. Folk från Övik, Umeå (ja, jag lunchade med en viss partiledare) och Norrköping. Och naturligtvis Göteborg.

Nu åker jag som sagt till Falköping för att jobba veckan ut igen. På onsdag har nästan alla mina klasser en föreläsning av en överlevande från Gulag som vi ska på, så det blir ett litet avbrott från den vanliga lunken i planeringen. Man får passa på att boka in dem medan de fortfarande lever. Nåväl, lite måste jag planera för lektionerna innan, så nu bör jag väl sluta skriva och börja göra powerpoints. Skickar med låt och bild på träd, i vanlig ordning.

Mitt favoritträd ville nog verkligen få mig att förstå att det är höst. Det är noterat.

Mitt favoritträd ville nog verkligen få mig att förstå att det är höst. Det är noterat.

En kille från miljöstyrningsverket förklarade att EU inte tillåter oss att upphandla lokalt. Jag noterade och tog mig för pannan.

På vår fest under lördagen läste Dotterbolaget sina serier. Sjukt bra!

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 14 oktober 2013 i Uncategorized

 

Kommentera

