RSS

Du är vad du heter? Om Fi, mp och v.

02 Apr

De senaste dagarna har jag med anledning av det stundande EUP-valet diskuterat flitigt med mina vänner och bekanta om hur de ska rösta. Jag har själv svårt att tänka mig att rösta på något annat än vänsterpartiet, givetvis, men det som slog mig var vilka argument många använder och som jag alltför ofta köper.

”Men jag tycker att feminismen/miljöfrågorna får för lite utrymme. Därför funderar jag på att rösta på Fi/mp.”

Mening ett i detta sammanhang håller jag helt med om. Mening två stör jag mig lite på. Hur många har egentligen jämfört själva politiken för respektive parti? Det är så väldigt lätt att låta sig luras av budskapet utan att egentligen titta på politiken. Ganska få kristna skulle exempelvis ställa upp på att kristdemokraterna är det mest kristna partiet.

Nu är det inte alls så att jag vill kritisera mp eller Fi. Jag uppskattar båda partierna, men egentligen mer som rörelser och opinionsbildande än partier. Personligen ser jag kapitalistiska strukturer som både upprätthållande och pådrivande i den patriarkala och miljöförstörande verkligheten. Så länge folk kan tjäna pengar på miljöförstöring och sexism kommer de göra det. Här måste tillväxtkritiska och intersektionella analyser vara hjälpmedel och där är båda dessa partier ledande på varsitt håll. Men när politiken kommer släpps det där på. Fi släpper sitt klassperspektiv och miljöpartiet sätter sig i EUs tillväxtdrivande knä.

Jag säger inte att vänsterpartiet nödvändigtvis är just ditt favoritparti ”bara du läser på” (även om jag såklart tror det kan vara det), men kanske är det så att du lurats av partinamnet? Gör dig själv en tjänst och läs igenom lite förslag för att se om ett visst parti faktiskt är ditt parti. Landar du i att du hade rätt så har du rätt. Ingen röst är bortkastad i en demokrati, utom den som inte vet vad den står för.

Lite länkar till sist så:
Jöran Fagerlund om hur miljöpartiet kritiserar vänsterpartiet pga högre klimatinvesteringar än dem.
Alexander Alvina Chamberlain kritiserar både vänsterpartiet och feministiskt initiativ.

 
1 kommentar

Publicerat av på 02 april 2014 i Valet 2014

 

Ett svar till “Du är vad du heter? Om Fi, mp och v.

  1. Linda

    02 april 2014 at 11:21

    PRECIS vad jag satt och tänkte på i går. Verkligen exakt samma sak! Samt att jag har svårt för enfrågepartier som så. Jag gillar också F! och MP mycket för att de driver stora frågor som jag brinner för, men samtidigt kan jag inte rösta på ett parti som ställer tex välfärden eller antikapitalism i bakgrunden till förmån för sina största frågor. För mig är V det ultimata valet eftersom att de driver både miljö och feminism hårt på ett konstruktivt sätt utan att backa på andra frågor som är viktiga ur vänstersynpunkt. För med ett enfrågeparti har man ofta svårt att veta vad de anser i andra frågor. Där kanske de röstar tvärtemot vad jag hade velat helt plötsligt.
    Ja, med andra och enklare ord, jag håller helt med!

     

Kommentera

