RSS

Ja till trängselskatt och ja till västlänken.

09 Sep

Snart är folkomröstningen. Jag har tidigare skrivit om trängselskatten i den här bloggen, i en tid när den var väldigt kritiserad. Nu har vinden vänt om folk är positiva. Då går vägvalet och deras anhängare istället till attack mot västlänken. Den har ju visserligen varit omskriven och kritiserad sedan länge, precis som stora infrastrukturprojekt alltid blir, men det är först nu som jag känner att det är på allvar. Anledningen till det är inte att argumenten blivit bättre eller att tonläget höjts, utan att folk verkar köpa det hela rakt av. Nästan varenda dag när jag stått i valstugan har folk kommit fram och pratat om västlänken. Många tror på ALLT de hört. Den kommer riva Liseberg, den kommer kosta 40 000 miljarders biljoner mer än beräknat och det finns bättre alternativ och blablabla.

För det första: Västlänken kommer byggas oavsett trängselskatten. Då kommer vi istället få betala med skattesedeln. Allt snack om att vi kommer kunna förhandla om med regeringen eller att den inte blir av är skitsnack. Den kommer byggas och antingen betalar de som förstör miljön eller så betalar vi med kommunskatten (ca 40 000 kronor per person).

För det andra: Det finns inga alternativ. Varenda vit man i övre medelåldern som ägnat en fikarast åt att räkna ut något alternativ till västlänken ses idag som ”experter” och får fläka ut sina mer eller mindre absurda förslag i media. De jämförs sedan med trafikverkets 20-åriga arbete med frågan. Jag har dock väldigt svårt att se hur någon, oavsett erfarenhet eller utbildning, kan på sin fritid samla ihop kunskaper och beräkningar som överstiger trafikverkets samlade kompetens i frågan. Dessutom innebär inga av förslagen som jag tagit del av samma fördelar som västlänken. Västlänken ökar kapaciteten idag och för många år med befolkningsökning framöver, den sparar tid för oss som pendlar och den avlastar centrala stans kollektivtrafik.

För det tredje: Det är naturligt att tveka inför stora projekt som dessa. Kommer kalkylen hålla? Är det värt pengarna och besväret att bygga om massa inne i stan? Det finns ingen anledning till oro. Liknande projekt i andra delar av landet har både hållit budget, haft en oväntat hög ökning av resande och dessutom blivit väldigt uppskattat av de allra flesta. Mycket av kritiken har sin grund i att många inte vill betala trängselskatt. Att det är bilburna som kommer med kritiken blir inte minst tydligt då de projekt i västsvenska paketet som de väljer att kritisera är just de som inte förbättrar för bilarna. Bilvägar, tunnlar och broar går jättebra att bygga, men en tunnel för tåg? Icke! Det säger väl det mesta?

För det fjärde: Trängselskatten är rättvis. För mig är det ganska naturligt att den som smutsar ner ska betala för sig. Jag tycker visserligen att det skulle vara vettigare med en inkomstprövning eller åtminstone att vi kunde få billigare kollektivtrafik samtidigt och jag tycker det är bra att Backa blev befriade från sina bojor, men det är ingen mänsklig rättighet att få bidra ännu mer till Göteborgs redan förorenade luft. Tvärtom ska det vara dyrare att köra bil i stan jämfört med i landsbygden. De allra flesta (enligt min sjukt ovetenskapliga metod ”titta och räkna”) som kör omkring i stan är ensamma män i en bil var. Varför de inte kan bidra till vår gemensamma luftmiljö genom att åka kollektivt övergår mitt förstånd. Det är heller ingen grupp som ska lockas med morötter. De har råd att betala om de nu absolut vill köra sin egen bil.

För det femte: Trängselskatten fungerar. Biltrafiken har minskat för första gången sedan typ oljekrisen -79 och som lök på laxen blivit mer utspridd över dygnet. Det ger mindre utsläpp och håller nivåerna av avgaser och gifter nere. Det har också lett till att fler valt kollektiva transportmedel och ger därmed mer pengar till att förbättra spårvagnar, tåg och bussar. Jag hade visserligen hellre sett att trängselskattpengarna gick direkt till dessa satsningar, men ska jag vara ärlig vill jag hellre kunna andas frisk luft i stan och få en fungerande pendeltågstrafik än att vara kvar i 80-talets trafiksituation där Göteborg befinner sig nu. Därför kommer jag att rösta ja till trängselskatten på söndag.

 
2 kommentarer

Publicerat av på 09 september 2014 i Lokalt och regionalt, Valet 2014

 

2 svar till “Ja till trängselskatt och ja till västlänken.

  1. Therese

    22 september 2016 at 20:32

    De som drabbas mest av trängselskatten är ju inte de rika (vita männen du skriver om) som antingen bor i stan och lätt kan ta sig kommunalt, eller tjänar tillräckligt för att betala en extra skatt. De som får sluta åka bil p.g.a. skatten är de som har det svårt ställt. T.ex. en ensamstående mamma som bor utanför stan, där kommunaltrafiken tar mycket längre tid och som tycker det är värt att ta bilen till jobbet för att kunna hinna hem och hämta sina barn på dagis i tid och spendera lite tid med dem.

    Du skriver iofs om att du tycker man borde göra en inkomstprövning, men nu när de inte gjort det tycker jag det inte alls är rättvist som du skriver, utan väldigt orättvist.

    Men snart slipper ni kanske alla de rika, vita männen som åker bil, de har ju börjat göra som jag (civilingenjör) och flytta till USA p.g.a. trängselskatt och andra höga skatter. Då får ni visserligen inga skattepengar, men miljöproblemet flyttas från Sverige till USA där bensinen är nästan gratis och alla kör bil.

     
    • Mats

      23 september 2016 at 10:54

      Ursäkta min skepsis, men: Du flyttar till USA pga trängselskatt?

       

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s