RSS

Regeringen Reinfeldt vs Regeringen Löfven: Jämställdhet, geografisk representativitet, höger/vänster-retorik

15 Jun

För ca fyra år sedan skrev jag ett blogginlägg om jämställdheten inom dåvarande regeringen. När jag idag gjorde samma sak med nuvarande regeringen tänkte jag att det vore kul att jämföra lite. Jämställdhet, uppväxtort och användande av höger-vänsterbegrepp i respektive regeringsförklaring (snodd från min b-uppsats i ämnet) är det jag bjuder på idag.

Vän av ordning kan påpeka att jag spred en liknande karta förr, där representationen för regeringen Löfven såg något bättre ut i norra Sverige. Den var byggd på uppgiften att Baylan var uppväxt i Umeå och Regnér i Malmberget, vilket visade sig vara felaktigt. Vän av ännu mer ordning kan också påpeka att tre värdeord och hur ofta de förekommer i en regeringsförklaring inte nödvändigtvis behöver peka på huruvida en regerings politik är höger eller vänster. Det stämmer, men det är fortfarande kul med statistik. Så nu kör vi!

Skärmavbild 2015-06-15 kl. 12.56.20

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 15 juni 2015 i Okategoriserade

 

Kommentera

