RSS

Topplistor: Bästa musiken 2016

22 Dec

Som traditionen bjuder presenterar jag såhär i slutet av året mina personliga musikfavoriter från året som gått. Fördelen med att ha blogg är ju att själv kunna leka musikexpert och jag måste framhärda att det här är ett ovanligt bra musikår. Vi börjar, som brukligt, med den mest centrala listan: Årets bästa album

1. Hurula – Vapen till de hopplösa
Det andra albumet sägs vara det svåraste. Speciellt när det fösta albumet blev en succé. Precis där var Robert Hurula, men Vapen till dom hopplösa är faktiskt mycket bättre än debutskivan. Råare, ärligare och närmare texter. ”Sand”, ”Kom över nu” och ”Ny drog” är höstens mest spelade låtar hos mig och det finns en anledning.

2. Veronica Maggio – Den första är alltid gratis
Om Hurula var min höstskiva så var Maggio min sommarskiva. Johnny tipsade mig om den med just orden att den är somrig och jag måste hålla med. Den är inte bara somrig, utan peppig och glad utan att vara sådär in your face-sprallig. Sådär som bara Maggio kan. ”Gjord av sten” och ”Vi mot världen” är två låtar att inte missa.

3. The Julie Ruin – Hit reset
Kathleen Hanna har gjort det igen. På ”Hit reset” hittar vi peppigt och deppigt, precis som livet är. Hon har tryckt in 13 låtar på skivan och tvärt emot vad som ofta är fallet bland så långa album så håller alla låtar, även om de kanske inte är lika berörande eller catchy som på förra skivan ”Run fast”. Men låtar som ”Im done” och ”I decide” visar fortfarande det bästa från The Julie Ruin.

4. Kitok – #DARKWEBDETOX
Kitok är en svårplacerad filur som blandar högt och lågt. På denna skiva finns några låtar som tar fram face palm-reflexen hos mig, men även några låtar som får mig att vilja skaffa hip hop-keps och flytta till Jokkmokk. Efter att ha legat inne på psyk och tvingats till en paus kommer Kitok tillbaka med starka texter och en tyngre skiva. ”Ont blod” och ”Kärlekens makt” rekommenderas.

5. Bob hund – Dödliga klassiker
Bob hund har en märklig förmåga att fortsätta leverera skiva efter skiva. De har kvar sitt oefterhärmliga sound, men förnyar sig sådär lagom mycket hela tiden. Den här skivan är inte särskilt unik i deras diskografi, den är varken sämst eller bäst, den är en fortsättning och utveckling och den är grym. Bäst är låtarna ”Hjärtskärande rätt” och ”Blommor på brinnande fartyg”.

6. Frida Hyvönen – Kvinnor och barn
Sent under året kom denna skiva och för kanske bara en vecka sedan tipsade Johnny mig om den. Frida Hyvönen sjunger nu på svenska och jag är fullkomligt förtrollad av de dramatiska västerbottniska historierna hon berättar med pianots enkla komp, visskoleskadad som jag är. Mina personliga favoriter är ”Min stad” och ”Alla vet att det är vackert i Paris”.

7. Sara Parkman – Sara Parkmans skog
En skiva av folkmusik, solidaritet och en rejäl portion norrländsk kärlek. Sara Parkman har skrivit en radda stundom catchy, stundom rörande låtar med fiol och sång som naturlig grund och elektroniska och experimentiella beats som stöd. Resultatet blir en fantastisk skiva som rör till tårar, pepp och njutning. Två låtar du inte vill missa är ”Fält” och ”Dynamite”.

8. Daughter – Not to disappear
Daughter har ett synnerligen unikt sound som andas melankoli och vemod rakt igenom och den här skivan är inget undantag, samtidigt som det känns som att de inte står still. Jag älskar att all reverb och den lågmälda sången finns kvar, samtidigt som nya instrument och grepp implementeras. Favoritlåtarna är ”Numbers” och ”Doing the right thing”.

9. The radio dept – Running out of love
Radio dept är ett gammalt personligt favoritband. På denna nya skiva tar de nya steg mot en kargare och allvarligare, stundtals politisk ton.  Den viskande, lite burkiga sången och den piskande trummaskinen dominerar dock i vanlig ordning bandets ljudbild. Bästa låtarna är den vassa ”Swedish guns” och ”This thing was bound to happen”.

10. Little Jinder – Allting suger
Det är som sagt inte lätt att följa upp en succé. Little Jinder klarar det, tycker jag, men personligen håller jag ändå förra albumet högre. Några låtar har snurrat mycket i mina spotify-playlists.  Förra årets mest oväntade låt, duetten med Mauro Scocco, och öppningsspåret ”Super 8” är två favoriter från skivan.

(Bubblare: Håkan Hellström – Du gamla du fria. Visst, ett par bra låtar som funkar live. Det är absolut inte en dålig skiva, men med tanke på vad Håkan presterat tidigare är det inte mycket att hänga i julgranen.)

Så kommer topp tio bästa låtar:

  1. Kom över nu – Hurula
  2. Gjord av sten – Maggio
  3. Ont blod – Kitok
  4. Blommor på brinnande fartyg – Bob hund
  5. Dynamite – Sara Parkman
  6. Min stad – Frida Hyvönen
  7. Swedish guns – Radio dept
  8. Din tid kommer – Håkan
  9. Super 8 – Little Jinder
  10. Doing the right thing – Daughter

Naturligtvis bjuds det även på topp tio konserter!

  1. Håkan – Ullevi
  2. Bob Hund – Liseberg
  3. Anna Ternheim – Liseberg
  4. Kent – Scandinavium
  5. Sara Parkman – Oceanen
  6. Mattias Alkberg – Jazzhuset
  7. Hurula – Bengans
  8. Maxida Märak – Kulturkalaset
  9. Bjäran – Folk illegal
  10. Aurelia Dey – Foajébaren

Sen, en nyhet! Topp fem nya upptäckter i år:

  1. Vit päls
  2. Bäddat för trubbel
  3. Malvina Reynolds
  4. Gossip
  5. Ola Aurell

 

Skärmavbild 2016-06-07 kl. 23.55.51

Publikrekord på Håkan. Sådär skiva – awesome konsert!

 
1 kommentar

Publicerat av på 22 december 2016 i Uncategorized

 

Ett svar till “Topplistor: Bästa musiken 2016

  1. stinapigan

    22 december 2016 at 16:12

    Vad duktig du är Mats, du har verkligen stenkoll. Bra gjort.

     

Kommentera

