RSS

Det bästa från musikåret 2018

08 Feb

Nu är det dags!
Som ni alla väntat! Här kommer min årstopplista över musikåret 2018, sisådär en månad senare än vanligt. Listan är naturligtvis högst personlig och jag har säkert missat just ditt favoritband och borde kanske gått på tio grymma konserter som just du var på. Men nu år det som det är. Mycket nöje!

2018 ÅRS BÄSTA ALBUM:

1. En tyst viol – Johan Airijoki
2018 var första gången jag hörde Johan Airijoki, vilket lite förvånar mig. Vemodig, norrländsk musik på svenska brukar ju annars vara något som jag har lätt att hitta. Men Airijoki sjunger så det känns och han sjunger om rätt saker. Mycket gammalt som jag hittat är också mycket bra, men låtar som Nattskift i finska Lappland, Lyssna på bruce och titelspåret En tyst viol gör denna skiva till 2018 års bästa.

2. Du sålde min biljett – Ellen Sundberg
En skiva med enbart Kjell Höglund-tolkningar, whatnow? Jag har aldrig varit något fan av Kjell Höglund, men måste tillstå att många av låtarna mår bra av att få en bättre sångröst och ett bättre arr. Ellen Sundberg gör det mycket bra med lite mer kraft i rösten men ibland också samma lite sävliga röst. De fördömdas ö, När tåget lämnar perrongen och Häxprocess är mina personliga favoriter.

3. Arktiska oceanen – Säkert
Visserligen en EP, men då den är så fruktansvärt bra måste jag bara ha med den. Med ett titelspår som för tankarna till Amanda Bergmans pumpande basar och texter om både relationer människor emellan och djur och natur släpper Annika Norlin några låtar som hamnar högt upp på hennes egna lista över bästa låtar. Två av låtarna har hit-potential, men även Washington förtjänar några extra lyssningar!

4. Mörkare – Slowgold
Det var nog inte förrän jag såg Slowgold live på Nefertiti i vintras som det slog mig hur otroligt bra gitarrist Amanda Werne egentligen är. Hon hanterar sin elgitarr på sätt som få andra gitarrister gör. Fokus på melodi och harmoni, inte på att showa. Denna skiva är något mer postig och kanske lite mörkare (hihi) än mycket annat, vilket naturligtvis passar mig bra. Verklighet är i en klass för sig, men även Mörkare och Minnen är mycket bra.

5. Illusioner – Håkan Hellström
Under en biltur längst E20 genom ett nattsvart Skaraborg lyssnade jag och några vänner igenom Joni Mitchells originalversion och båda Håkans versioner av Båda sidor nu och kom fram till att Håkan är bättre när han sjunger högre toner istället för det mörka mumlande som gjorde den förra skivan till den fiasko den (med Håkanmått mätt) faktiskt var. Nu är han tillbaka med denna skiva och lite av den gamla Håkan tittar fram igen. Det är dessa delar som får honom tillbaka på min topp tio. Men även en del nya delar; symfoniorkestrar och drömsk reverb blandas med ångestskrik. Lyssna gärna på tidigare nämnde Båda sidor nu, men även Vänta tills våren och Mitt hjärta är ett jordskred.

6. 80% – Nord & Syd
Nord & syds nya album är efterlängtat, men de har teasat oss lite med singlar allteftersom de blivit klara. Många låtar är alltså redan hits, vilket märktes på deras spelning på Oceanen nu i vinter. Julia Hanberg sjunger med lidelse och närvaro medan hennes band spelar märkligt glatt och popigt. Precis som sig bör för ett indieband alltså. Bäst är Mycket kvar att lära, Stockholm och Alla mina vänner.

7. Svevn – Gåte
Comeback! Som jag hoppats på att Gåte någon gång ska återförenas och äntligen hände det. Egentligen redan förra året, men först 2018 kom albumet. Modernare sound, en till sångerska och lite mognare musik. Mer folkmusik, mindre metal. För den som väntade sig samma gamla Gåte är det kanske lite av en besvikelse, men för den som vill ha kvalitativ folkmusik med rockinfluenser är det spot on. Ser fram emot att höra detta live! Lyssna lite extra på Tonen, Kom no Disjka och Alvorsleiken.

8. Giganter – Marie Key
Marie Key är en sådan där artist som är lite svår att veta var man har. Lite som Håkan kan hon hoppa mellan olika genrer och testa lite olika sound och stilar. Denna skiva är ganska mycket som P3 de senaste åren. Lite väl Oscar Lindros, liksom. Men trots allt är Marie Key fortfarande ett pop-proffs, så det blir betydligt mer melodiskt och catchy än nyss nämnda Oscar. Låtar som Stjernerne falder, samt Det vi sagde och Korn är väl värda att lyssna på.

9. Fan ta NPM – Hjelle
Mest känd som frontfigur i Bäddat för trubbel har Hjelle nu släppt ett par soloskivor, varav denna då är den andra. Konceptet är genomgående: enkla inspelningar där det inte måste vara perfekt, låtar med enkla och igenkännande texter (gärna samma vers flera gånger) och en smått melankolisk, avslappnad sång. Låtarna är GULD, men det är liksom inget nytt egentligen. Jag vill bara (dricka bir), Puben har stängt och Fan ta NPM är favoriter på skivan.

10. I huvet på en idiot, på en ö… etc – Markus Krunegård
Hur många gånger har jag inte känt att jag är liiiite less på Krunis, men ändå fastnar man och lyssnar på några låtar när man väl halkat in? Denna skiva är, precis som ovanstående, inte särskilt nyskapande och har ingen WOW-känsla. Men ändå är låtar som Fåglarna, Tur att vi lever samtidigt och O A O A E vi förlorade riktigt bra. Den sistnämnda är dessutom en duett med Miriam Bryant, bara en sån sak!

2018 ÅRS BÄSTA LÅTAR

1. Verklighet – Slowgold
Som sagt skivans bästa låt. Gitarrspelet, gitarrsoundet och den stämningsfulla sången sätter denna låt överst på listan. När jag hörde den live började gråta, men på skiva är det fortfarande fantastiskt.

2. Allting smakar skog – Vera vinter
Lyssna på gitarren, lyssna på texten och njut. Vill man uppleva Vera Vinters sound är det här låten man ska lyssna på.

3. Tonen – Gåte
Mycket talande låt för nya Gåte. Fortfarande folkmusik, fortfarande fokus på den fantastiska sången som Gunnhild Sundli levererar, men lite modigare och mognare. Kraft, finstämdhet och catchy melodier. Låten har allt!

4. De fördömdas ö – Ellen Sundberg
En låt jag aldrig hört förr, men som Ellen Sundberg gör riktigt bra. Jag gillar verkligen den blandning av akustisk gitarr och smygande synthar som liksom bär fram den lite oputsade sången.

5. Arktiska oceanen – Säkert!
Som jag tidigare sagt påminner denna låt lite om Amanda Bergman i mångt och mycket. Men Annika Norlins sång och text tar man inte miste på. En riktig hit!

6. Jag vill bara (dricka bir) – Hjelle
I sin enkelhet en genial låt. Det finns de som bara jagar efter pengar, inflytande och makt men jag vill bara dricka bir med mina vänner.

7. Varje ensam natt – Hurula
Han låter lite trött och kanske lite tömd på idéer, Hurula. Men en låt med råa och snygga gitarrer har han i alla fall fått fram, det måste man ge honom.

8. Stockholm – Nord & Syd
Hade en snubbe sjungit denna text hade den nog varit lite dryg, men Julija Hanbergs röst passar perfekt. Riktigt snygg refräng som jag sjungit på några varv för mig själv på jobbet.

9. Nattskift i finska Lappland – Johan Airijoki
En låt som bjuder på såväl snyggt beat som en mörk och stor text. Använder inte Lemmel kaffe denna i reklamsyfte blir jag besviken.

10. I dina armar – Håkan Hellström
Göteborgssymfonikerna gör denna låt så mycket mer mäktig och stor än vad den varit annars. Den hade kunnat vara fin som visa med gitarr, men jäklar vad den blir vacker nu!

2018 ÅRS BÄSTA KONSERTER

1. Säkert – Liseberg
Någon berättade för mig att det regnade under denna konsert. Det minns jag knappt, för det jag minns var en konsert med så mycket perfektion, briljans och hjärta att jag var tagen i flera dagar efteråt. En lång konsert med gammalt och nytt, men allting med så mycket mer tyngd än jag sett Annika Norlin förr.

2. Slowgold – Nefertifi
Jag blev väldigt överraskad av hur mycket jag uppskattade detta, lika överraskad blev jag över att hon bara hade med sig en bassist och en trummis. Ett så stort och drömskt ljud av så lite instrument! Ett par publik-mickar skapar vissa förhoppningar om en liveskiva.

3. Mattias Alkberg – Stora teatern
Visserligen en teater, men med helt band och väldigt mycket musik. Lite av en best of-konsert där jag visserligen inte skriver under på utbudet, men gärna ger Mattias Alkberg själv rätt att avgöra det. Mycket mäktigt att få mer bakgrund till vissa av låtarna.

4. Belle och Sebastian – Gothenburg film studios
Rediga proffs i en miljö där deras musik alltid hamnar i fokus. Feststämning rakt igenom och uppsluppna musiker som spelar alla sina hits, även min personliga favvo I want the world to stop.

5. Valkyrien allstars – Musikens hus
Ett sånt där band jag lyssnade lite på förr och har hört lite nu och då de senaste åren. Blev lite chockad över hur bra jag tyckte de var. En konsert med bra låtar, bra energi och bra stämning.

Skärmavbild 2019-02-08 kl. 14.18.55

Jokkmokks-Jokke live på lanthandeln i Åse-Nisse.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 08 februari 2019 i Uncategorized

 

Lämna en kommentar